معرفی بهترین روغن برای سرخ کردن مواد غذایی

فهرست

اصولا انتخاب بهترین روغن برای سرخ کردن کار بسیار سختی است. با وجود اینکه تعداد زیادی روغن طبیعی وجود دارد اما همه آنها در حرارت بالا عملکرد یکسانی ندارند و استفاده از برخی از آنها ممکن است حتی ضرر هم داشته باشد. بنابراین باید روغنی را انتخاب و مصرف کنید که در حرارت بالا کیفیت و ارزش غذایی خود را از دست ندهد، به علاوه برای بدن نیز ضرر نداشته باشد. در این مقاله به معرفی 5 تا از بهترین روغن‌های گیاهی برای سرخ کردن می‌پردازیم.

روغن گیاهی کنجد

روغن کنجد شناخته شده‌ترین روغن‌های طبیعی برای پخت و پز و سالاد است. به دلیل قابلیت حرارت پذیری بالا در سرخ کردن مواد غذایی نیز استفاده می‌کنند. از مزایای استفاده از این روغن بکر عدم تغییر کیفیت آن در حرارت زیاد است همچنین کنجد طعم بسیار خوبی دارد که باعث لذیذ شدن طعم مواد غذایی در هنگام سرخ کردن می‌شود.

روغن کنجد را با پرس سرد بدست می‌آورند و در طول تولید روغن هیچ ماده دیگر به آن اضافه نمی‌شود در نتیجه بسیار سالم است. بهتر است در هنگام سرخ کردن مواد غذایی حرارت را خیلی زیاد نکنید.

روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان نیز در بین مردم پر استفاده‌ترین روغن شناخته شده که دمای دود (فاصله زمانی داغ شدن روغن تا بلند شدن دود) بالایی دارد. دمای دود آن 232 درجه سانتی گراد بوده و نشان از مقاومت آن در برابر اکسیداسیون است. همچنین کیفیت غذاها در هنگام سرخ شدن پایین نمی‌آید در نتیجه یکی از پرطرفدارترین روغن‌ها برای سرخ کردن است.

از دیگر مزیت‌های این روغن جلوگیری از افزایش کلسترول بد خون است. همچنین از مواد مفید دیگر مانند اسیدهای چرب ( امگا 6 و 9 ) و ویتامین E تشکیل شده است.

انواع سالم روغن سرخ کردنی

روغن بادام زمینی

روغن بادام زمینی نیز به دو شکل مختلف تولید و عرضه می‌شود: پرس سرد و تصفیه شده. در حالت دوم با تصفیه کردن روغن، مدت زمان نگهداری و مقاومت آن را بالا می‌برند در نتیجه برای سرخ کردن بسیار مناسب است. به عنوان بهترین روغن برای سرخ کردن، این روغن طعم خوبی دارد و باعث خوش طعم شدن غذا نیز می‌شود. نقطه دود آن 225 درجه سانتی گراد است در نتیجه خیلی زود اکسیداسیون نمی‌شود. میزان چربی اشباع شده آن بسیار بیشتر از چربی‌های اشباع نشده است همچنین حاوی ویتامین E می‌باشد.

روغن ارده کنجد

اگر روغن ارده کنجد را کنار روغن کنجد بگذارید متوجه می‌شوید که رنگ پررنگ‌تری دارد. وجه تمایز این دو ماده در شیوه روغن‌گیری آنها است. ارده کنجد به شیوه پرس گرم تولید می‌شود. استفاده از این روش باعث مقاومت بیشتر در برابر فساد و طولانی‌تر شدن مدت زمان ماندگاری آن می‌شود.

نقطه دود روغن ارده کنجد 220 درجه سانتی گراد است و اگر برای سرخ کردن از آن استفاده می‌کنید بهتر است دما خیلی بالا نباشد. همچنین مدت زمان سرخ کردن مواد غذایی نیز کوتاه باشد.

روغن گیاهی کلزا

روغن کلزا یکی از مغذی‌ترین روغن‌های گیاهی است که حاوی ویتامین E ، فیتواسترول، اسیدهای چرب امگا 3 و 6 است. بدن برای فعالیت خود به این مواد نیازمند است. این روغن در زمان سرخ کردن مواد غذایی مقاومت بالایی دارد و نقطه دود آن 204 درجه سانتی گراد است. بهتر است از این روغن برای سرخ کردن در زمان کم استفاده شود.

مطلب مرتبط:”بهترین روغن رژیمی کدام است؟”

نکات مهم

در هنگام تهیه بهترین روغن برای سرخ کردن، بهتر است به اندازه مصرف 1 ماه خود خریداری کنید. زیرا اکثر روغن‌های طبیعی مدت زمان مصرف کوتاهی دارند. همچنین در زمان سرخ کردن به حرارت توجه کنید و نگذارید روغن به نقطه دود برسد. همچنین مدت زمان سرخ کردن هرچه کوتاه‌تر باشد بهتر است. اگر قصد خرید روغن غیر تصفیه دارید حتما دقت کنید که از مراکز کاملا معتبر و مطمئن آن را تهیه نمایید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *