بهترین روغن رژیمی کدام است؟

فهرست


اهمیت تغذیه در حفظ سلامتی بدن مسئله‌ای انکار ناشدنی است. با این حال بسیاری از افراد صرف نظر از نوع تغذیه‌ای که دارند مدام در حال گرفتن رژیم کاهش وزن هستند. متاسفانه این افراد از مزایای استفاده از بهترین روغن رژیمی غافل هستند. به همین دلیل اکثر اوقات رژیم‌های آنها با شکست مواجه شده و نمی‌توانند به خوبی وزن کم کنند. البته که همراه با روغن طبیعی باید از مواد غذایی طبیعی نیز بیشتر استفاده شود. غذاهای سرخ شده، فست فود در تعداد دفعات بسیار کم مورد استفاده قرار گیرد ( یا به طور کل حذف شود ). در ادامه به معرفی چند روغن بکر برای گنجاندن در رژیم غذایی می‌پردازیم.

روغن کانولا

روغن کلزا ( کانولا ) از میزان چربی اشباع تشکیل شده  و برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند بسیار مفید است. از آن در پخت و پز و تهیه سالادهای رژیمی می‌توان استفاده کرد. به دلیل بکر بودن فاقد افزودنی‌های مجاز است.

از اسیدهای چرب امگا تشکیل شده که باعث افزایش روند چربی سوزی در بدن می‌شود. اسیدهای چرب غیر اشباع نقش موثری در پیشگیری از انواع سکته و بیماری‌های قلبی دارد. یکی از بهترین روغن‌ها برای افرادی است که گیاهخوار هستند و گوشت را از سبد غذایی خود حذف کرده‌اند. این روغن دارای کمترین میزان اسید اروسیک است.

روغن کنجد

یکی از سالم‌ترین روغن‌های گیاهی که برای کاهش وزن نیز استفاده می‌شود روغن کنجد است. ارزش غذایی زیادی دارد. از کلسیم و مواد معدنی همچنین چربی‌های امگا و ویتامین E سرشار بوده و کلسترول بد خون ( LDL ) را پایین می‌آورد و مقوی قلب است. فیبر و لیگنین موجود در آن برای افرادی که قصد لاغری دارند مخصوصا برای کاهش چربی‌های دور شکم بسیار مفید است.

بدن به فیبر برای افزایش احساس سیری و لینگین برای سوزاندن چربی‌های اضافی نیاز دارد. علاوه بر این برای سم زدایی بدن، حفظ سلامتی پوست و مو و کاهش فشار خون نیز مصرف این روغن بسیار توصیه شده است.

روغن های رژیمی شامل روغن کنجد،روغن زیتون،روغن بادام زمینی و روغن کلزا

روغن زیتون

روغن زیتون را روغن لاغر کننده می‌دانند. مصرف کنندگان دائمی این محصول بدنی مقاوم در برابر انواع سرطان به خصوص سرطان سینه دارند. دارای ویتامین‌های A, K, E, D و آنتی اکسیدان‌هایی نظیر آلفاتوکوفرول، کاروتنوئیدها و فنول‌ها ( هیدروکسی تیروزول، اولیورویین ) است. به دلیل داشتن اسیدهای چرب غیر اشباع سرعت چربی سوزی بدن را افزایش می‌دهد.

همچنین با کمک به افزایش احساس سیری در بدن از دریافت کالری اضافی جلوگیری می‌کند. اما فایده دیگری که این روغن برای بدن دارد مانع از جذب گلوکز توسط بدن می‌شود. این باعث می‌شود پس از لاغری میل به دریافت غذای اضافی کم شود.

روغن بادام زمینی

روغن بادام زمینی یکی دیگر از روغن‌های رژیمی محسوب می‌شود که به چربی سوزی و لاغری بدن کمک می‌کند. طعم بسیار خوبی دارد و باعث لذیذ شدن غذا می‌شود. از طرفی نیازهای بدن را به ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب غیر اشباع تامین می‌کند.

این روغن به آرامی در بدن جذب می‌شود در نتیجه احساس سیری بیشتری را ایجاد می‌کند این به دلیل وجود فیبر زیاد است. از بروز لخته خون در رگ‌ها که در نهایت باعث سکته قلبی و مغزی می‌شود جلوگیری می‌کند.

نکات مهمی که در مصرف روغن‌های رژیمی باید بدانید

با وجود اینکه بهترین روغن رژیمی باعث کاهش وزن می‌شود اما در هنگام مصرف باید کالری دریافتی را نیز در نظر بگیرید. به همراه مصرف آن نیز باید فعالیت بدنی را افزایش دهید و این روغن را به طور کامل جایگزین سایر روغن‌های صنعتی کنید. روغن‌های رژیمی به پاکسازی دیواره عروق از چربی و رسوب می‌پردازد و با عبور دادن جریان خون مانع از بستگی و تشکیل لخته خون می‌شوند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم به این پرسش که بهترین روغن رژیمی کدام است، پاسخ دهیم.  قرار دادن روغن های معرفی شده در برنامه غذایی روزانه کمک شایانی به سلامتی افراد می کند.امیدواریم این مطلب به شما در داشتن رژیم غذایی مناسب کمک کرده باشد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *