روغن زیتون فرابکر بدون بو

  • کاهنده کلسترول و قند خون

  • ضد یبوست

  • سرشار از ویتامین A و E

  • جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد به بدن

  • مناسب خام خواری و سالاد

595,000 تومان
حجم:

توضیحات محصول:

 وای از این روغن زیتونُ داستانهاش. حسابی شینیدیم که این روغن معجزه است و خواص بیشماری داره. اما چه روغن زیتونی؟ میشه هر روغنی که اسم زیتون رو یدک میکشه روغن زیتون خالص بدونیم؟ خواص باورنکردنی این روغن برای سلامت بدن کم نیستند و البته راههای تشخیص این روغن هم خیلی متعددند. در این مقاله قراره به شما بگیم این روغن چه ویژگی هایی داره و چطور باید ازش استفاده کرد. همچنین بهتون میگیم که بهترین نوع این روغن چه روغنی هست.

روغن زیتون چیست؟

درخت زیتون برای اولین بار بین ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ سال پیش در مدیترانه شرقی کشت شد. مطالعه بر روی ۱۹۰۰ نمونه از درختان زیتون نشون می ده که زیتون های اهلی، که بزرگتر و آبدارتر از گونه های وحشی هستند، احتمالاً برای اولین بار از درختان زیتون وحشی در مرز بین ترکیه و سوریه کشت شده اند.

گیوم بسنارد، یکی از نویسندگان این مطالعه معتقده که درختان زیتون از مناطقی که امروز شامل اسرائیل، فلسطین، اردن، لبنان و سوریه هست تکثیر شده.از زمان های کتاب مقدس، درخت زیتون به عنوان نمادی از تقدس، صلح و وحدت بوده. باستان شناسان حفره های زیتون رو در محوطه هایی با قدمت حدود ۸۰۰۰ سال کشف کرده اند.

با این حال،محل دقیقی که زیتون برای اولین بار در اون کشت شده، همیشه مورد بحث هست.پس از اولین کشت، زیتون های اهلی امروزی عمدتاً از سه نقطه گرم به دست آمدند: خاور نزدیک (از جمله قبرس)، دریای اژه و تنگه جبل الطارق. سپس با ظهور تمدن به تدریج در سرتاسر دریای مدیترانه گسترش یافتند.

از این روغن اولین بار به عنوان سوخت چراغ و در مراسم مذهبی در دریای مدیترانه حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد استفاده شد. اولین بار حداقل در قرن ۵-۴ قبل از میلاد در آشپزی استفاده شد. عموماً این روغن رو در سه درجه دسته بندی میکنند: روغن زیتون فرا بکر، روغن زیتون بکر و روغن زیتون درجه معمولی. 

تشخیص روغن زیتون اصلی و تقلبی

با توجه به  خواص فوق العاده و بیشمار این روغن، میشه گفت تشخیص و تهیه روغن زیتون اصل مهمترین فاکتور در بهره مندی از خواص این روغن باشه. در واقع روغن خالص در زمان استحصال بوی تند و تیز زیتون خام رو به همراه داره.

البته نباید این بو شبیه به بوی گندیدگی باشه. چراکه ممکنه این روغن از زیتون های خراب و غیر سالم حاصل شده باشه. پس شناخت بوی روغن زیتون تازه و با کیفیت هم فاکتور بسیار مهمی به حساب میاد. در ادامه فاکتورهای مهم روغن گیری رو بیشتر توضیح می دیم:

انتخاب زیتون سالم برای روغن گیری

این روغن با کیفیت بایستی از زیتون های کاملاً سالم و دستچین به دست اومده باشه تا طعم و بوی طبیعی و مطبوعی داشته باشه. یکی از تقلبات رایج این روغن، استفاده از تفاله های حاصل از روغن گیری و ترکیب اونها با روغن های بدون بو هست که البته این روغن طعم و بوی متفاوتی با روغن زیتون خالص و با کیفیت پیدا میکنه.

از اونجایی که تفاله های زیتون بوی شدیدی دارن، برخی از افراد سودجو ممکنه از اونها برای بودار کردن روغن های بسیار ارزون استفاده کنند و اون رو به جای روغن زیتون خالص عرضه کنند.

در مواردی هم ممکنه از زیتون های کپک زده و خراب روغنگیری بشه که این عمل هم باعث طعم و بوی نا مطبوع این روغن میشه. اضافه کردن رنگ مصنوعی هم یکی از تقلبات رایج در این روغن به حساب میاد که میتونه ضررهای زیادی رو به بدن برسونه.

رنگ روغن زیتون

رنگ روغن زیتون اصل و خالص سبز پررنگ خواهد بود و البته این رنگ میتونه تا حد زیادی تابع نژاد و رنگ زیتون های اولیه باشه و تا حدی هم تلورانس خواهد داشت.

میزان اسیدیته

اسیدیته در روغن ها مخصوصا در روغن زیتون هر چه عدد پایین تری باشه، نشونه کیفیت بالاتر این روغن و همچنین مرغوبیت دانه های اولیه هست. میزان اسیدیته روغن ها فقط و فقط با یک آنالیز آزمایشگاهی ساده مشخص میشه.

اگر امکان انجام آنالیز آزمایشگاهی این روغن رو ندارید، پیشنهاد ما تهیه ی روغن زیتون از محل مطمئن و مورد اعتماد هست تا بتونید از خواص این روغن به صورت کامل برخوردار بشید.

در این بین این روغن بدون بو هم جایگاه خاص خودش رو داره که به وسیله حرارت بخار آب و همچنین برخی از کاتالیزورها در واقع پالایش میشه و همراه با از دست دان رنگ و بو، خواص خودش رو هم تا حدی از دست میشه.

به این معنی که روغن زیتون بدون بو، خواص و ویتامین های کمتری نسبت به روغن زیتون بابو داره و البته رنگ سبز خودش رو هم در این پروسه بوگیری از دست میده و رنگی متمایل به زرد به خودش میگیره.

روغن زیتونی که از زیتون  تازه و با کیفیت به دست میاد، روغنی با اسیدیته پایین خواهد بود و در واقع این روغن فرابکر به حساب میاد. بر خلاف تصور عموم باید گفت که میزان اسیدیته و پراکسید روغن ها، فرابکر بودن رو تعیین میکنه.

هر چه اسیدیته و پر اکسید روغن پایین تر باشه، روغن با کیفیت تر و در دسته فرابکر دسته بندی خواهد شد. یک فاکتور ظاهری دیگه در مورد روغن زیتون فرابکر بابو میزان سوزش گلو در هنگام بلعیدن اون هست.

نکته ی مهم برای تشخیص اسیدیته

البته باید توجه داشت که این سوزش گلو میتونه دو دلیل داشته باشه: ترکیبات فِنِلی موجود در این روغن و یا اسیدیته بالا روغن زیتون.

متذکر میشیم که ترکیبات فنلی برای بدن بسیار مفید هستند و اسیدیته بالا در روغن ها مضرند. در واقع در تست مزه روغن زیتون فرابکر، سوزش گلویی که در اثر ترکیبات فنلی حاصل میشه سوزشی خوشایند و دلنشین و از طرف دیگه سوزش گلو در نتیجه اسیدیته بالا سوزشی ناخوشایند و زننده هست.

خواص روغن زیتون خوراکی:

در این بخش به طور کامل به خواص روغن زیتون به صورت مصرف خوراکی پرداخته می شود.

روغن زیتون سرشار از چربی های تک غیراشباع سالم هست

اسید چرب غالب در این روغن یک چربی تک غیراشباع به نام اسید اولئیک هست که ۷۳ درصد از کل روغن را تشکیل می ده. مطالعات نشان می ده که اسید اولئیک التهاب رو کاهش می ده و حتی ممکنه اثرات مفیدی بر روی ژن های مرتبط با سرطان داشته باشه.

چربی های تک غیراشباع نیز در برابر حرارت بالا کاملاً مقاوم هستند و این روغن را به گزینه ای سالم برای پخت و پز با شعله ملایم تبدیل می کنن.

روغن زیتون سرشار از مقادیر زیادی آنتی اکسیدان

روغن زیتون فرا بکر بسیار مغذی بحساب میاد. جدا از اسیدهای چرب مفید، حاوی مقادیری ویتامین E و K است. باید بدونید این روغن سرشار از آنتی اکسیدان های قوی هست.

این آنتی اکسیدان ها از نظر بیولوژیکی فعال هستند و میتونن خطر ابتلا به بیماری های مزمن رو کاهش بدند. آنتی اکسیدان ها همچنین با التهاب مبارزه می کنند و به محافظت از کلسترول خون شما در برابر اکسیداسیون کمک می کنند. دو مزیتی که باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی میشن.

 روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی قوی بشمار میاد

باید گفت که التهاب مزمن عامل اصلی بیماری هایی مانند سرطان، بیماری قلبی، سندرم متابولیک، دیابت نوع ۲، آلزایمر، آرتریت و حتی چاقی هست. روغن زیتون فرابکر می تونه التهاب رو کاهش بده واز این نظر روغن بسیار مفید برای بدن به شمار میاد.

اثرات ضد التهابی اصلی توسط آنتی اکسیدان ها انجام می شه. عنصری در این روغن به نام اولئوکانتال وجود داره، که مشابه ایبوپروفن، یک داروی ضد التهابی طبیعی بحساب میاد.برخی از دانشمندان تخمین می زنند که اولئوکانتال موجود در ۳.۴ قاشق غذاخوری (۵۰ میلی لیتر) روغن زیتون فوق بکر اثری مشابه ۱۰ درصد از دوز مصرفی ایبوپروفن برای بزرگسالان داره.

 تحقیقات همچنین نشان می ده که اسید اولئیک، اسید چرب اصلی در این روغن، می تونه به کاهش التهابات در بدن کمک شایانی بکنه. 

 روغن زیتون و جلوگیری از سکته

سکته مغزی به دلیل اختلال در جریان خونرسانی به مغز شما و به دلیل لخته شدن خون ایجاد می شه. جالبه بدونید که در کشورهای توسعه یافته، سکته مغزی پس از بیماری قلبی دومین علت شایع مرگ و میر محسوب میشه.در بررسی های متعدد، کسانی که از این روغن مصرف می‌کردند نسبت به کسانی که روغن زیتون مصرف نمی‌کردند در معرض خطر بسیار کمتری برای سکته مغزی بودند . 

روغن زیتون در برابر بیماری های قلبی محافظت می کند

بیماری قلبی شایع ترین علت مرگ و میر در جهان هست. مطالعات روی افراد مختلف نشان دهنده این مطلب هست که بیماری قلبی در کشورهای مدیترانه ای کمتر شایع شده که میتونه به دلیل شیوع استفاده بیشتر از این روغن در روتین روزانه باشه.روغن زیتون فرابکر برای سلامت قلب، فشار خون رو کاهش می ده، از بدن در برابر کلسترول بدLDL محافظت می کنه و به عملکرد عروق خونی کمک شایانی میکنه. 

 روغن زیتون روغنی رژیمی

این روغن یک روغن کاملاً رژیمی بشمار میاد و برای افرادی که علاقه ای به چاق شدن ندارند یک گزینه عالی محسوب میشه. 

روغن زیتون میتونه با بیماری آلزایمر مبارزه کنه

بیماری آلزایمر شایع ترین بیماری تخریب کننده عصبی در جهان هست که به تجمع پلاک های به اصطلاح بتا آمیلوئید در داخل سلول های مغز می انجامه. این روغن می تونه به حذف این پلاک ها کمک کنه. 

روغن زیتون میتونه خطر دیابت نوع ۲ رو کاهش بده

به نظر می رسد این روغن در برابر دیابت نوع ۲ بسیار محافظت کننده است.چندین مطالعه نشون دادند که این روغن با اثرات مفید بر قند خون و حساسیت به انسولین مرتبط هست. در یک تحقیق عملی، رژیم غذایی مدیترانه ای غنی از این روغن، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا بیش از ۴۰ درصد کاهش داد. 

آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون دارای خواص ضد سرطانی هستند

سرطان یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در جهان بشمار میاد. مردم کشورهای مدیترانه ای کمتر در معرض خطر ابتلا به برخی سرطان ها هستند و بسیاری از محققان معتقدند که روغن زیتون یکی از دلایل این امر هست. آنتی اکسیدان های موجود در این روغن می تونند آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد رو کاهش بدند و نتیجتاً از سرطان پیشگیری کنند. 

 روغن زیتون و کمک به درمان آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی هست که به درد مفاصل منتج میشه. به همین دلیل باید بدونید این روغن می تونه به کاهش درد مفاصل کمک کنه. 

روغن زیتون و خواص آنتی باکتریالی

این روغن حاوی بسیاری از مواد مغذی هست که می تونه باکتری های مضر رو مهار کنه یا از بین ببره. یکی از این باکتری ها، هلیکوباکتر پیلوری نام داره، باکتری ای که در معده شما زندگی می کنه و می تونه باعث زخم معده و سرطان معده بشه.

مطالعات نشان داده که روغن زیتون فرا بکر با هشت سویه از این باکتری مبارزه می کنه. همچنین یک مطالعه دیگه بر روی انسان نشان داد که مصرف روزانه ۳۰ گرم روغن زیتون فرا بکر، می تونه عفونت هلیکوباکتر پیلوری رو در ۱۰ تا ۴۰ درصد از افراد در کمتر از دو هفته از بین ببره. 

روش استفاده از روغن زیتون خوراکی

این روغن نه تنها سرشار از اسیدهای چرب مفید و آنتی اکسیدان های قوی هست، بلکه یک غذای اصلی برای افراد سالم جهان بحساب میاد.

در روغن های خوراکی دو فاکتور مهم نقش بسزایی رو بازی می کنند:

  1.        نقطه دود: دمایی که در اون چربی ها شروع به تجزیه و تبدیل شدن به دود می کنند.
  2.        پایداری اکسیداتیو:میزان مقاومت چربی ها در برابر واکنش با اکسیژن .

میشه اینطور بیان کرد که این روغن تقریباً در هر دو دسته عملکرد خوبی داره. با این حال هنوز هم تفاوت نظر در مورد استفاده صحیح تر از روغن زیتون خوراکی وجود داره و برخی از مردم اعتقاد دارند که روغن زیتون فرابکر بهتره جهت مصارف خام خواری و نهایتاً جهت تفتِ مواد غذایی با شعله ملایم استفاده بشه.

جهت حفظ تمامی خواص و ویژگی های این روغن، پیشنهاد ما هم به شما استفاده از این روغن پرخاصیت به صورت خام خواری و سالاد هست. البته میتونید از این روغن برای پخت و پز و سرخ کردن های کوتاه هم استفاده کنید.

خواص روغن زیتون برای پوست

این روغن سرشار از ویتامین های سالم، چربی ها، و آنتی اکسیدان ها هست، و این موارد می تونند برای شما پوست سالم تری به ارمغان بیارند. روغن زیتون خالص پوست رو مرطوب می کنه و آنتی اکسیدان های اون می تونند به بهبود نشانه های پیری کمک کنند.

از خواص دیگه این روغن برای پوست میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  •        مبارزه با استرس اکسیداتیو
  •        افزایش کلاژن
  •        پاک کننده پوست
  •        کاهش خطر ابتلا به آکنه
  •        بهبود زخم
  •        دارای خواص ضد التهابی

روش استفاده از روغن زیتون برای پوست

بهتره این روغن رو در حد ۳ الی ۴ قطره روی پوست به خوبی و دورانی ماساژ بدید و پس از یک ساعت چربی اون رو از روی صورت بشوییم. این کار رو روزی ۲ بار انجام بدید.

خواص روغن زیتون برای مو

عناصر شیمیایی اولیه روغن زیتون اسید اولئیک، اسید پالمتیک، و اسکوالن هستند. همه این موارد نرم کننده طبیعی محسوب میشن. در واقع بسیاری از شامپوها، نرم کننده ها، و پمادها حاوی این اسیدها هستند.

پس با روغن زیتون میتونید موهای خیلی نرم تری نسبت به قبل داشته باشید. همچنین این روغن می تونه ریشه موها رو تقویت کنه و حتی از ریزش های سطحی مو هم جلوگیری به عمل بیاره.

روش استفاده از روغن زیتون برای مو

برای استفاده از این روغن روی ریشه موها، ۴ قطره از اون رو به ریشه مو(پوست سر) بزنید، ماساژ بدید و پس از یکساعت به طور کامل بشویید. این کار رو هر روز و یا حداقل هفته ای ۴ بار انجام بدید.

برای نرم کردن موها با روغن زیتون، پس از حمام و زمانی که موها حدود ۱۰ درصد رطوبت داره روغن زیتون رو در حد ۲ قطره به ساقه موها بزنید و به آرامی ماساژ بدید و سپس با سشوار خشک کنید.

انواع روغن زیتون

در حالت عمومی این روغن به سه دسته تقسیم میشه. روغن زیتون فرابکر، روغن زیتون بکر و روغن زیتون معمولی.

تصور اشتباه در مورد ملاک تشخیص مدل های این روغن این مورد هست که هر چه روغن زیتون بابو تر باشد در دسته فرابکر جای میگیره. در صورتی که این موضوع صادق نیست و  دسته بندی روغن زیتون از میزان اسیدیته روغن که با آنالیز آزمایشگاهیِ معتبر مشخص می شود، حاصل خواهد شد.

در عین حال، چنانچه این روغن از زیتون های تازه، دستچین و بدون خرابی با روش  سانتریفیوژ تولید و به خوبی رطوبت گیری شده باشد هم میتونیم اون روغن رو در دسته روغن زیتون فرابکر قرار بدیم و با اطمینان خاطر از اون استفاده کنیم.

در واقع در صورتی که میوه های زیتون دارای خرابی و زدگی باشند منجر به محیا شدن شرایط برای فعل و انفعال اسیدزا خواهد شد. بنابراین در چیدن زیتون ها از درخت هم بایستی دقت زیادی کرد تا این میوه ها دچار لهیدگی نشوند.

باید گفت میزان اسیدیته روغن به شدت تحت تأثیر موارد زیر هست:

  •        وضعیت سلامت زیتون
  •        تکنیک برداشت
  •        زمان نگهداری
  •        تکنولوژی روغن گیری
  •        مراقبت های اپراتورها در روغن کشی و ذخیره سازی محصول.

عموماً روغن زیتون ها با اسیدیته زیر ۰.۸  رو

نظرات (0)

محصولات پیشنهادی