روغن نارگیل جامد بهتر است یا مایع؟

فهرست

روغن نارگیل به دلیل آنکه فرایند استخراج آن بسیار مهم می باشد به چند دسته تقسیم می شود؛ که بهتر است این دسته ها را به خوبی مورد بررسی قرار دهید. البته باید به نحوه درست کردن این روغن هم دقت لازم را داشته باشید. برای این که بدانیم روغن نارگیل جامد بهتر است یا مایع؟  موضوعی است که باید مورد بررسی قرارگیرد.

روغن نارگیل چیست؟

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب اشباع با زنجیره متوسط است که برای متابولیسم بدن مفید می باشد. این چربی به عملکرد روده ها  و سیستم گوارش کمک می کند و عملیات جذب مواد معدنی و آهن بهتر صورت می پذیرد. این روغن در دمای محیط مایع و نیمه جامد و به رنگ سفید است. حال در این نوع روغن نارگیل بکر نمی توان گفت که روغن نارگیل جامد بهتر است یا مایع؟  چرا که هر دو روغن دارای اسیدهای زنجیره بلند هستند و تری گلیسریدهای موجود در آن جز چربی های مفید می باشند.

انواع روغن نارگیل

در اینجا به بررسی دو نوع روغن نارگیل می پردازیم:

روغن نارگیل تصفیه شده

در این روغن با این که عملیات های متفاوتی بر روی روغن نارگیل انجام می شود از قبیل  صمغ زدایی، رنگ و طعم زدایی اما هنوز ساختار روغن متشکل از اسیدهای چرب زنجیره متوسط اسیدلوریک و اسید کاپرلیک است و از نظر رنگ مانند روغن نارگیل بکر می باشد و روغن حالتی نیمه جامد دارد، در روغن نارگیل تصفیه شده ورای مایع یا جامد بودن،  خاصیت مایع و جامد یکسان است و برای سرخ کردن و یا ساخت محصولات آرایشی به دلیل قیمت پایینی که دارد، مقرون به صرفه است.

روغن نارگیل تکه تکه شده یا مایع

روغن نارگیل تکه تکه شده، روغن نارگیل تغییر یافته است که می تواند در دماهای پایین، مایع بماند که به آن روغن نارگیل مایع نیز می گویند. از روغن نارگیل مایع بیشتر برای موارد درمانی استفاده می شود. این روغن سرشار از خواص آبرسانی است که می تواند به آبرسانی پوست کمک کند و به رفع خارش های بعد از اصلاح با تیغ و رفع ترک های پوستی کمک کند. این روغن کاملا بی بو و بی رنگ است و بسیار برای ماساژ مناسب است.  نقطه دود آن 350 درجه فارنهایت است.

بنر خرید روغن نارگیل بکلی

روغن نارگیل جامد بهتر است یا مایع؟

بستگی به نوع کاربرد آن دارد. برای تفت دادن بهتر است از روغن نارگیل جامد استفاده کنید و برای پختن کار با روغن نارگیل مایع آسان تر است. روغن نارگیل مایع  نسبت به روغن نارگیل جامد ممکن است کمتر منافذ پوست را ببندد و ماندگاری طولانی تری دارد و همچنین از روغن نارگیل مایع می توان به عنوان یک مکمل غذایی استفاده کرد. کسانی که پوست چرب دارند اگر خواستند که از روغن نارگیل استفاده کنند، بهتر است از روغن نارگیل مایع استفاده کنند تا کمتر دچار آکنه شوند.

روغن نارگیل در کنار مقداری پودر نارگیل

راه های ذوب کردن روغن نارگیل

با استفاده از مایکروویو و تنظیم بر روی حالت یخ زدایی می توانید روغن مایع را ذوب کنید. استفاده از حرارت متوسط گاز هم به ذوب شدن آن کمک می کند آن را در یک تابه ریخته تکان دهید تا به طور یکنواخت ذوب شود  یا اینکه به حالت بن ماری آن را گرم کنید، تا ذوب شود. در یک قابلمه آب بریزید و روغن را در ظرفی جداگانه بریزد، حال ظرف را درون آب قرار دهید، تا کم کم گرم شود و روغن ذوب شود. در این روش روغن نمی سوزد و یا اینکه شیشه روغن را در آبی قرار دهید که از قبل گرم شده است.

اسید های موجود در روغن نارگیل مایع

روغن نارگیل مایع  حاوی اسیدهای چرب زنجیره متوسط مثل اسید اکتانوئیک و دکانوئیک است و فاقد اسید های زنجیره بلند موجود در روغن نارگیل بکر است. این نوع اسیدها برای متابولیک مفیدند و مستقیما برای تولید انرژی به کبد فرستاده می شوند. این اسیدها برای درمان صرع، آلزایمر و دیابت هم مفیدند و عملکرد مغز را بهبود می بخشند.

روغن نارگیل مایع چگونه ساخته می شود؟

تهیه روغن نارگیل مایع فرایندی طولانی دارد. با حرارت دادن روغن نارگیل بالاتر از نقطه ذوب آن، اسیدهای چرب با زنجیره بلند و اسید لوریک آن را می توان حذف کرد. از آنجایی که این دو عنصر نقطه ذوب بالاتری نسبت به اسیدهای چرب با زنجیره متوسط دارند و با سرعت بیشتری از مایع به جامد تبدیل می شوند به راحتی می توان  آنها  را که به شکل چربی جامد شناور شده اند را از سطح روغن جدا کرد و آنچه که باقی می ماند روغن نارگیل مایع است.

پیشنهاد مطالعه:”ویتامین های روغن نارگیل چه می باشد؟”

سخن آخر

با توجه به آنچه در بالا گفته شد، این که روغن نارگیل جامد بهتر است یا مایع؟ به کاربرد آن بستگی دارد. روغن نارگیل مایع از آنجا که اسیدهای چرب کمتری نسبت به روغن نارگیل معمولی جامد دارد، می تواند مضرات پوستی کمتری داشته باشد. این روغن بیشتر در برنامه های درمانی و ماساژ درمانی کاربرد دارد و می توان  از آن در صنعت عطرسازی هم استفاده کرد. اما روغن نارگیل جامد نیز به سلامت قلب کمک می کند و خاصیت آنتی اکسیدانی خوبی دارد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *