ارتباط روغن کرچک و فشار خون چیست؟

فهرست

این روزها استفاده از درمان های گیاهی برای درمان بیماری های شایعی چون فشار خون و دیابت بسیار متداول شده است. این بیماری ها اکثرا در بین افراد دارای اضافه وزن شایع هستند. حال در این میان برای درمان آنها به طور غیر قابل باوری از یک سری روغن گیاهی که خود منبع چربی هستند، استفاده می شود  آنچه چالش برانگیز است اثر روغن کرچک و فشار خون است. هنوز تحقیق مستدلی بر مکانیسم اثر آن روی فشار خون ارائه نشده است.

فشار خون چیست؟

فشار خون میزان  دبی خون به هنگام عبور از  رگ های خونی  و پمپاژ خون  توسط قلب است. که با قطر رگ ها ارتباط معکوس دارد. هرچه عروق بدن باریک تر شود میزان فشار خون بالاتر می رود. فشار خون  بالا میتواند منجر به سکته مغزی و مرگ شود و فشار خون پایین باعث ضعف و بی هوشی بیمار می شود. فشار خون یک بیماری کاملا خاموش است و میزان چربی و کلسترول بدن می تواند در بروز این بیماری نقش مستقیم داشته باشد.

کلسترول و فشارخون

چربی خوب  را به  نام تری گلیسیرید می شناسیم و از چربی های مضر به عنوان کلسترول یاد می شود حال اگر این چربی ها (کلسترول ها) در رگ های بدن رسوب نمایند، شاهد باریک تر شدن سرخرگ ها می شویم و این خود موجب بالا رفتن فشار خون در بدن خواهد شد.

ریسین چیست؟

ریسین که به طور طبیعی در لوبیا کرچک موجود است و بیشتر در  (ضایعات) باقی مانده های دانه های فرآوری شده کرچک می توان آن را یافت.  مقدار این ماده در روغن کرچک خیلی کم است و بیشتر به شکل پودر موجود است. این ماده سمی می تواند با تومورهای سرطانی مبارزه کند.

ظرف درب دار روغن کرچک در کنار دانه های کرچک

نقش ریسین در فشار خون

ریسین  که وظیفه حمله به پروتئین های بدن را دارد موجب مرگ سلول ها می شود و  با مصرف خوراکی آن، ممکن است مرگ رخ بدهد. حال اگر آن را استنشاق کنید باعث می شود ریه هایتان آب بیاورد و دچار تنگی نفس شوید که این خود در امر اکسیژن رسانی به قلب خلل ایجاد می کند و موجب پایین آمدن فشار خون می گردد.

سدیم روغن کرچک و فشار خون

برای یافتن ارتباط روغن کرچک و فشار خون باید ماهیت این روغن را مورد مطالعه قرار داد. این روغن با داشتن اسید های چرب خوب و تری گلیسرید و مواد مغذی چون سدیم و پروتئین از جایگاه خوبی در طب سنتی برخوردار است. این روغن با افزایش گلبول های سفید و افزایش دادن جریان خون باعث تقویت سیستم لنفاوی بدن می شود و ایمنی بدن را تقویت می کند. حال آنکه  مصرف آن به عنوان ملین و دارا بودن مقادیری از سدیم می تواند موجب افزایش فشار خون شود که این می تواند خطرناک باشد.

چربی های اشباع روغن کرچک و فشار خون

برای بررسی چربی روغن کرچک و فشار خون آنچه که مورد توجه است ویژگی اشباع بودن چربی های روغن کرچک است. این  اسیدهای چرب در زمره چربی های خوب هستند و نه تنها موجب افزایش فشار خون نمی شوند بلکه با بهبود دادن عملکرد قلب باعث کاهش فشار خون می شوند. همچنین پایین بودن شاخص گلیسمی آن موجب می شود که روغن کرچک سوخت وساز بدن را متعادل کند و از بروز عوارض مربوط به دیابت نوع 2 که فشارخون بالا یکی از آنهاست جلوگیری کند.

پیشنهاد مطالعه:”طبع روغن کرچک چیست؟”

خرید روغن کرچک بکلی

سخن آخر

ارتباط روغن کرچک و فشار خون در هاله ای از ابهام است و باید در مصرف آن به خصوص به هنگام بروز بیماری های قلبی عروقی یا داشتن اضافه وزن بالا جوانب احتیاط را رعایت کنید.  روغن کرچک را بهتر است بیشتر برای ماساژ به کار ببرید و در مصرف خوراکی آن با پزشک مشورت کنید. همچنین مصرف آن در زنان باردار موجب بالا رفتن فشار خون می شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *