معرفی بهترین روغن برای یبوست

فهرست



یبوست هنگامی اتفاق می‌افتد که مواد زائد بدن کاملا سفت و خشک است و به سختی از بدن خارج می‌شود. خوردن مواد غذایی حاوی فیبر به رفع یبوست و خروج راحت‌تر مدفوع کمک زیادی می‌کند. مصرف بهترین روغن برای یبوست به سیستم گوارش و دفع مدفوع کمک می‌کند تا مواد زائد راحت‌تر خارج شود. مصرف روغن‌های طبیعی در هر سنی بلامانع است و علاوه بر رفع یبوست، ویتامین‌ها و سایر ریز مغذی‌های مورد نیاز بدن را نیز تامین می‌کند. به طور کلی مصرف مواد غذایی که سبب تحریک سیستم گوارش شود و همچنین خوردن آب کافی در طول شبانه روز از بروز یبوست جلوگیری می‌کند. در ادامه به معرفی 3 روغن پر خاصیت که برای درمان یبوست، به وفور استفاده می‌شود را معرفی می‌کنیم.

روغن زیتون

روغن زیتون، قدیمی‌ترین و موثرترین ماده برای رفع یبوست است و به خوبی قادر است حرکات روده را تنظیم کند تا مواد زائد خارج شود. این روغن به سرعت جذب روده باریک می‌شود و حرکت مواد زائد به سمت خروجی را راحت‌تر می‌کند. برای نتیجه گیری موثر از این روغن باید آن را به صورت ناشتا استفاده کنید. در این صورت مقدار مصرف نباید بیشتر از 1 قاشق غذاخوری باشد زیرا ممکن است دچار اسهال شوید.

روغن زیتون به محض ورود به سیستم گوارش، جذب روده‌ها می‌شود و تحرک آنها را بیشتر می‌کند. همچنین به نرم‌تر شدن مواد زائد نیز کمک می‌کند در نتیجه عمل دفع مواد زائد به آسانی انجام می‌شود. بروز یبوست در هر سنی اتفاق می‌افتد و عوامل مختلفی در بروز آن نقش دارد.

روغن بادام شیرین

روغن دیگری که در درمان یبوست تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد روغن بادام شیرین است. استفاده از  آن به دلیل فواید بسیاری که دارد در سلامت کلی بدن نقش مهمی دارد. روغن بادام نه تنها برای یبوست مفید است بلکه افرادی که دچار زخم معده یا زخم شقاق هستند نیز از فواید آن بهره‌مند می‌شوند.

بهترین روغن برای یبوست

برای رفع یبوست خوردن روزانه 1 تا 3 قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین می‌تواند برای درمان موثر واقع شود. مصرف آن در دوران بارداری که محدودیت‌هایی در مصرف ملین‌های قوی‌تر وجود دارد نیز کمک کننده است. چنانچه دچار دیابت هستید باید در خوردن این روغن طبیعی دقت کنید زیرا مصرف زیاد آن قند خون را به شدت پایین می‌آورد. علاوه بر مصرف خوراکی، مالش آن بر روی شکم نیز در رفع یبوست تاثیرگذار است.

روغن کرچک

طی تحقیقاتی که دانشمندان بر روی روغن کرچک انجام داده‌اند متوجه شدند که عنصری به نام اسید ریسینولئیک  در این روغن مانند ملین عمل می‌کند. این ماده هنگامی که وارد روده‌ها می‌شود با تاثیر بر روی سلول‌های روده، باعث انقباض روده‌ها شده در نتیجه حرکت مدفوع روان‌تر و راحت‌تر صورت می‌گیرد.

برای تاثیر گذاری روغن کرچک باید آن را روزنه به صورت خوراکی استفاده کرد و مقدار آن 16 میلی لیتر است.  برای اینکه طعم بد آن را متوجه نشوید می‌توانید در یخچال نگه دارید تا خنک شود سپس در نوشیدنی‌ها مثل آبمیوه یا شیر مخلوط کرده و میل کنید. برای اثر دهی بهتر و سریع‌تر، آن را با معده خالی مصرف کنید. بین 2 تا 6 ساعت طول می‌کشد تا یبوست را رفع کند.

نکات مهم در مصرف روغن‌های طبیعی

در آخر باید اشاره کنیم که در مصرف بهترین روغن برای یبوست، اندازه را مد نظر قرار دهید. مصرف بیشتر از حد مجاز نیز باعث بروز اسهال می‌شود. بهترین حالت برای اثر دهی، مصرف با شکم خالی است ( صبح قبل از صرف صبحانه بهترین زمان است ). برای رفع یبوست در کودکان نیاز نیست روزانه استفاده شود. مصرف برخی از روغن‌ها در برخی شرایط امکان پذیر نیست مثلا روغن کرچک برای مصرف در دوران بارداری مناسب نیست. مصرف میوه‌ها و سبزیجات و مصرف آب کافی می‌تواند تحرک روده‌ها را افزایش دهد پس در رژیم غذایی خود به این نکته توجه کنید.

کلام آخر

گاهی پیش می آید در طول روز دچار یبوست می شویم. یبوست در حالت پیشرفته بسیار عذاب آور می شود و نیاز به درمان دارد. در این مقاله به معرفی بهترین روغن برای یبوست پرداختیم. برای بهبود یبوست و تسهیل دفع مدفوع می توانید از روغن های گیاهی نام برده شده در این مطلب استفاده کنید. امیدواریم که این اطلاعات برای شما مفید باشد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *