آشنایی با بهترین روغن برای غذای کودک

فهرست


کیفیت غذا در کودکی اهمیت زیادی دارد زیرا کودکان بسیار فعال هستند و بدن آنها برای رشد نیاز به ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی دارد. بهترین روغن برای غذای کودک موجب حفظ کیفیت مواد غذایی در هنگام طبخ شده و عوارضی برای بدن نخواهد داشت. روغن‌های طبیعی دارای مواد ضروری بدن است که خود نقش مهمی در تامین این مواد دارد. اما در بین تمامی روغن‌های موجود 4 روغن از لحاظ کیفیت و تاثیرگذاری از اهمیت بیشتری برخوردار است که در این مقاله قصد داریم به آنها بپردازیم.

روغن تخمه آفتابگردان

بدن کودکان آسیب پذیری بیشتری دارد بنابراین حساسیت روی مواد غذایی مخصوصا روغنی که با آن غذا تهیه می‌شود بسیار مهم است. روغن تخمه آفتابگردان از جمله روغن‌های طبیعی است که در طبخ غذای کودکان می‌توان از آن استفاده کرد. عمده مواد مغذی آن اسیدهای چرب امگا 3, 6, 9 ، ویتامین E ، آنتی اکسیدان، تری گلیسرول است. بسیار شفاف و زرد رنگ است و از بهترین دانه‌های روغنی تهیه می‌شود. افزودن به غذای کودکان موجب می‌شود غذا خوش طعم و خوش خوراک شود. این روغن به حفظ خواص سایر مواد خوراکی در هنگام پخت و پز نیز کمک می‌کند.

روغن ارده کنجد

روغن پر خاصیت دیگر که به رشد موثر بدن کودک کمک می‌کند روغن ارده کنجد نام دارد. با افزودن به غذای کودک، ویتامین‌های E, B, D و همچنین دیگر ریز مغذی‌ها نظیر کلسیم، فسفر، پروتئین تامین می‌شود. طعم بسیار خوبی دارد بنابراین کودک را به غذا خوردن علاقه‌مند می‌کند. مصرف آن برای کودکان 6 ماه به بالا توصیه می‌شود. روغن فوق اشتها آور است و عوارض جسمی ندارد مگر اینکه بدن کودک نسبت به آن واکنش آلرژیکی نشان دهد. در این صورت مصرف آن را باید قطع کرده و روغن دیگری را جایگزین کنید.

روغن غذای کودک

روغن بادام زمینی

روغن بادام زمینی یکی دیگر از روغن‌های پرطرفدار است و بهترین گزینه برای طبخ غذای کودک به شمار می‌رود. برای دریافت خواص بی نظیر آن می‌توانید آن را به عنوان صبحانه جایگزین کره‌های معمولی کرده و به کودک دهید. روغن فوق تامین کننده انرژی مورد نیاز کودکان است، منبع غنی از ویتامین‌های B3,6 , E است که کودکان به آنها نیاز دارند. همچنین آهن، اسید فولیک و فیبر نیز از دیگر ریز مغذی‌های مهم است که باید در رژیم غذایی کودکان وجود داشته باشد. پروتئین نیز عنصر مهم دیگری است که در روغن بادام زمینی به وفور وجود دارد.

روغن زیتون

زیتون یکی از پر خاصیت‌ترین گیاهان شناخته شده و روغن آن نیز تمامی خواص میوه زیتون را دارد. استفاده در غذای کودکان مانع از بروز یبوست می‌شود. البته در هر وعده غذای باید میزان مصرف روغن اعتدال را رعایت کنید زیرا مصرف زیاد روغن زیتون نیز باعث بروز اسهال در کودکان می‌شود. ویتامین با ارزش K و همچنین E را در حد تامین بخشی از نیازهای بدن در خود دارد. با مصرف به اندازه این روغن می‌توان تاثیرات شگفت انگیزی در بیش فعالی، رشد مغز، جلوگیری از چاقی و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی کودکان مشاهده کرد.

نکاتی که در مصرف روغن‌های طبیعی باید مد نظر داشته باشید

بهترین روغن برای غذای کودک همان قدر که مفید و موثر است و برای رشد جسمی و تامین انرژی لازم است، می‌تواند حساسیت زا نیز باشد. بنابراین قبل از استفاده از آن باید از عدم حساسیت کودک خود مطمئن شوید. روغن‌های طبیعی بی شماری وجود دارد که برای پخت غذای کودک مناسب است بنابراین خود را محدود به استفاده از یک روغن خاص نکنید. سعی کنید از روغن‌های طبیعی برای سرخ کردن مواد غذایی در حرارت بالا استفاده نکنید، اما در دیگر غذاها مانند پوره، سوپ و هر غذایی که مناسب کودک است از آن به اندازه استفاده نمایید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *