خواص روغن کرچک برای زایمان چیست؟

فهرست

روغن کرچک، روغنی است که به طور طبیعی از گیاه Ricinus communis تولید می شود این گیاه، به طور سنتی توسط ماما ها به عنوان یک عامل القا زایمان  استفاده می شود. در این مطلب می خواهیم در مورد خواص روغن کرچک برای زایمان صحبت کنیم.

عملکرد روغن کرچک بر روی ماهیچه های رحم

گیاه communis دارای ricinoleic acid (RA)  است که ۹۰ % عصاره خام  را شامل می شود. مشخص شده ‌است که RA حرکت روده و نفوذپذیری گاز معده را افزایش می‌دهد و همین اثر را  روغن کرچک بر روی روده ها دارد. تحرک روده، به طور غیرمستقیم باعث انقباضات رحمی  می شود.

خواص روغن کرچک برای زایمان

مک فارلین و همکاران با تحقیقی بر روی خواص روغن کرچک برای زایمان، نشان دادند که پرکاربردترین ماده طبیعی برای القای زایمان در میان 500 ماما، روغن کرچک است.  این ماده برای تحریک زایمان در شرایط بدون عارضه، تک قلو، حاملگی های ترم با پارگی زودرس غشاها  به طور موثر و ایمن عمل می کند.

روغن کرچک بیشتر به عنوان یک ملین شناخته می شود تا بعنوان یک محرک.البته معلوم شده است که این دو به هم بی ربط نیستند. دانشمندان در تحقیقات روی موش ها نشان داده اند که ترکیب فعال روغن کرچک به مولکول هایی متصل می شود که باعث انقباض عضلات (هم در روده و هم در رحم) می شود. در یک فرد باردار، انقباض عضلات رحم ممکن است به شروع سریع زایمان کمک کند.

اسید ریسینولئیک، اسید چرب اصلی در روغن کرچک، به گیرنده‌های سلول‌های ماهیچه صاف دیواره روده شما متصل می‌شود.هنگامی که اسید ریسینولئیک به این گیرنده ها متصل می شود و درست مانند سایر ملین های محرک باعث انقباض آن ماهیچه ها و بیرون راندن مدفوع می شود. خواص روغن کرچک برای زایمان نیز تاثیر مشابهی روی رحم دارد، به همین دلیل است که از این روغن برای القای زایمان استفاده می شود.

دانه های روغن کرچک در کنار بطری روغن کرچک

نتیجه تحقیقات بر روی القا زایمان توسط روغن کرچک

در مطالعات متعددی که روی زنان در یک ترم انجام شد،  بیش از نیمی از کسانی که  یک دوز روغن کرچک مصرف کرده بودند، در عرض 24 ساعت زایمان کردند. این  امر لزوماً به این معنی نیست که روغن کرچک برای شما زایمان را القا می کند چرا که  تقریباً نیمی از زنانی که روغن کرچک دریافت کرده بودند، بلافاصله زایمان نکرده  بودند.

روغن کرچک، یک کاتارتیک قوی است که، از دانه های گیاه کرچک به دست می آید. گزارش‌های حکایت می کنند  که  مصرف آن به مصر باستان بازمی‌گردد و آنها استفاده از روغن کرچک را برای تحریک زایمان پیشنهاد کرده‌اند.

هشدار جهت استفاده از خواص روغن کرچک برای زایمان

روغن کرچک به طور گسترده ای به عنوان یک روش سنتی برای شروع زایمان در عمل مامایی استفاده می شود. نقش آن در شروع زایمان به خوبی درک نشده است. جهت استفاده از این روغن مقدار آن باید کنترل شده باشد. انقباضات نامنظم و دردناک زایمان ناشی از روغن کرچک می تواند برای مادر وجنین استرس زا باشد. استفاده از روغن کرچک ممکن است عبور مکونیوم و در نتیجه تنفس نوزاد  تحریک شود.

پیشنهاد مطالعه:”مهمترین خواص روغن کرچک در بارداری چیست؟”

سخن آخر

همانطور که در این مطلب گفتین خواص روغن کرچک برای زایمان اثبات شده است و می توان از آن برای تسهیل زایمان استفاده کرد؛ اگرچه باید مراقب میزان استفاده از آن بود تا باعث مشکلات نشود. امیدواریم این مطلب برای خواننده گرامی مفید واقع شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *