انواع طرز تهیه روغن آرگان و نکاتی در مورد آن

فهرست

آیا از طرز تهیه روغن آرگان چیزی می‌دانید؟! از انواع روغن‌های گیاهی پرطرفدار در این روزها، می‌توان به روغن آرگان اشاره نمود. حتما شما هم از تاثیرات فوق العاده‌ی این محصول بر روی سلامت پوست و مو بسیار شنیده‌اید. این محصول خارق العاده در صورتی از تاثیرات بی‌نظیر و مطلوب برخوردار خواهد بود که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و مراحل روغن گیری مطلوب و گام به گامی را پشت سر گذاشته باشد. ما در این مطلب شما را برای یک انتخاب هوشمندانه همراهی می‌کنیم تا بتوانید بهترین‌ها را تجربه نمایید.

انواع روش‌های روغن گیری آرگان

کشور مراکش یکی از کشورهای مهم در تهیه این روغن به شمار می‌رود. این روغن از دانه آرگان تهیه می‌شود که خواص بسیار زیادی را در بر دارد. درخت میوه روغن آرگان، با نام درخت ارگان است که به صورت بومی و دیمی در مراکش رشد می‌کند. میوه‌ی این درخت به صورت بیضی و مخروطی شکل بوده و ظاهر آن بسیار شبیه به میوه ازگیل است. پس از شکستن پوسته‌ی مقاوم و رویی تشکیل دهنده‌ی این میوه، با 1 الی 3 دانه که شبیه به تخم کدو هستند، مواجه خواهید شد.

پس از شکستن میوه‌ها، باید در مدت زمان کوتاهی اقدام به روغن‌گیری از آنها نمود. این دانه‌ها سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع بوده‌اند. لذا به راحتی در معرض اکسید شدن و کپک زدن قرار خواهند گرفت.

برای تهیه این روغن بسیار مطلوب، می‌توان از دو روش سنتی و ماشینی بهره برداری نمود. در هر کدام از این روش‌ها، می‌توان شاهد یک محصول مرغوب و باکیفیت بود. اما عمدتا محصولاتی که به صورت ارگانیک تهیه می‌شوند، کیفیت و سلامت بیشتری را در بر خواهند داشت.

روغن آرگان برای ماساژ

طرز تهیه روغن آرگان به روش ارگانیک (سنتی یا دستی)

در این روش پس از شکستن دانه‌های ارگان و جدا نمودن پوسته‌های سخت آنها و دستیابی به دانه‌های آرگان، اقدام به روغن گیری آنها خواهند نمود. در این مرحله، دانه‌ها را در دستگاه آسیاب دستی ریخته و از آنها خمیر به دست می‌آورند. سپس با استفاده از دستگاه پرس سرد، اقدام به روغن‌گیری از دانه‌های آرگان خواهند نمود.

این روش بسیار سخت و دشوار بوده است. اما در مقابل محصول عرضه شده توسط این روش، بسیار مرغوب و باکیفیت خواهد بود. لازم به ذکر است که بسیاری از افراد از این روش برای تهیه روغن‌های آرگان خانگی نیز استفاده خواهند نمود.

اگر به دنبال تهیه این روغن مرغوب در منزل هستید، می‌توانید به راحتی دانه‌ها را به خمیر تبدیل نموده و سپس اقدام به روغن گیری از آنها نمایید. نکته حائز اهمیت در این نحوه‌ی روغن‌گیری، استفاده از روش‌های صاف کردن و فیلتر کردن خانگی است. با صاف کردن و فیلتر کردن این محصول، می‌توانید به یک روغن آرگان خانگی بسیار مرغوب و با کیفیت، دست یابید.

روغن آرگان

طرز تهیه روغن آرگان به روش مکانیکی (روش صنعتی)

از دیگر روش‌هایی که برای روغن‌گیری دانه آرگان از آن استفاده می‌کنند، روش صنعتی و یا ماشینی است. امروزه با وجود تکنولوژی‌های مدرن و فناوری‌های جدید، شاهد بسیاری از دستگاه‌ها و ماشین آلات هستیم که مسیرهای سخت و دشوار را برای ما هموار نموده‌اند.

در این روش، دانه‌ها از پوسته‌های مقاوم جدا شده و سپس در دستگاه روغن گیری ریخته می‌شوند. دستگاه روغن گیری با توجه به فناوری‌های روز دنیا، روغن دانه‌ها را از آنها استخراج نموده و یک روغن مرغوب و باکیفیت را به مخاطبین عرضه می‌کنند. در طی این پروسه، دانه‌های آرگان تحت فشار و اصطکاک مکانیکی قرار گرفته و روغن پس می‌دهند.

نکات کلیدی در طرز تهیه روغن آرگان

در تهیه روغن آرگان رعایت یک سری نکات ضروری است. در ادامه به آنها می پردازیم:

نکته اول: توجه به دمای روغن

یکی از موارد حائز اهمیت در هنگام روغن‌گیری، توجه به دمای روغن در هنگام خروج از دستگاه است. در صورتی که دمای روغن در زمان روغن‌گیری بالا باشد، آنتی اکسیدان و ویتامین‌های موجود در روغن به شدت کاهش خواهد یافت. در برخی از موارد نیز با بالا بودن دمای روغن، شاهد صفر درصد شدن انواع ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها در درون روغن آرگان خواهیم بود. لذا استفاده از پرس سرد در طرز روغن گیری آرگان، بسی حائز اهمیت خواهد بود. بهترین دما برای این نوع از روغن‌ها در زمان روغن‌گیری، دمای زیر 45 درجه‌ی سانتی گراد است که بر طبق استانداردها، تعیین شده است. در این دما، روغن تمامی خواص بی‌نظیر خود را حفظ نموده و کیفیت بسیار بالایی را در بر خواهد داشت.

نکته دوم: انتخاب مکان مناسب

اغلب در هنگام روغن‌گیری از دانه‌های آرگان، مکان‌های تاریک و به دور از نور خورشید را انتخاب می‌کنند. همانطور که می‌دانید یکی از نکات بسیار مهم و کلیدی برای برخورداری از یک روغن آرگان بسیار مطلوب و مناسب، عدم تابش نور مستقیم خورشید است.

در تهیه انواع روغن‌هایی که بر پایه گیاهان هستند، از مکان‌های تاریک استفاده می‌کنند تا نور خورشید موجب از بین رفتن منابع مغذی آنها نشود. همچنین در هنگام بسته‌بندی این نوع از روغن‌ها نیز از بسته‌های مناسبی که از ظاهر تیره برخوردار هستند، استفاده می‌شود. در این صورت روغن گیاهی هرگز ویتامین‌ها و منابع مغذی خود را از دست نخواهد داد.

نکته سوم:  توجه به کیفیت

در هنگام طرز تهیه روغن آرگان، زمانی می‌توانید کیفیت را تجربه کنید که نتیجه‌ی کار از بافت بسیار نرم و مطلوبی برخوردار باشد. روغن آرگان مرغوب و باکیفیت، از چسبندگی برخوردار نخواهد بود. در مقابل از یک بافت بسیار نرمی برخوردار است که جذب بسیار بالا را برای مصرف کنندگان در بر خواهد داشت.

یک شیشه روغن آرگان

نکته چهارم: توجه به بوی مطبوع

یکی از نکات بسیار مهم در روغن‌گیری این نوع از دانه‌ها، توجه به بوی مطبوع و مناسب آنها است. در این نوع از روغن‌ها، می‌توانید بوی مطبوع پنیر و روغن زیتون را استشمام کنید. این بوی مطبوع بیانگر کیفیت بالا و مرغوبیت روغن به دست آمده، خواهد بود.

نکته پنجم: توجه به رنگ

از دیگر نکات پر اهمیت در روغن آرگان، توجه به رنگ مناسب آنها، خواهد بود. این نوع از روغن‌ها از یک ترکیب رنگ زرد تیره برخوردار هستند. لذا اگر در هنگام خرید این نوع از روغن‌ها، با رنگ شفاف و روشن روغن مواجه شدید، بدانید که این روغن از کیفیت و مرغوبیت مناسبی برخوردار نیست.

در صورتی که در هنگام تصفیه کردن این روغن‌ها، از مواد شیمیایی استفاده نمایند، نه تنها ظاهر این نوع از روغن‌ها تغییر پیدا می‌کند، بلکه خاصیت مطلوب و فوق العاده‌ی این نوع از روغن‌ها نیز از بین می‌رود. اغلب روغن‌هایی که از کیفیت بسیار بالا برخوردار هستند، حاوی برخی از ذرات معلق بوده که در ته ظرف به شکل غبار خودنمایی می‌کنند.

نکته ششم: استفاده از پرس سرد

یکی از مهمترین آیتم‌هایی که می‌تواند بر روی کیفیت روغن آرگان تاثیرگذار باشد، مرحله‌ی طرز تهیه روغن آرگان است. در این مرحله باید به برخی از نکات بسیار مهم و ضروری توجه داشت که علاوه بر حفظ ظاهر مناسب روغن، شاهد کیفیت بسیار بالا و حفظ مواد مغذی آن نیز باشیم.

یکی از نکات بسیار مهم در طرز تهیه این نوع از روغن‌های گیاهی، استفاده از پرس سرد برای حفظ کیفیت و همچنین منابع مغذی موجود در آن است. اغلب مراکز تولیدی این نوع از روغن‌ها برای سرعت و سهولت بخشیدن به فرآیند روغن‌گیری، از پرس گرم استفاده می‌کنند. لذا برخی از انواع روغن‌های آرگان موجود در بازارهای رقابتی، از کیفیت بسیار پایینی برخوردار خواهند بود.

اغلب طرز تهیه روغن آرگان برای تولید انبوه صورت می‌پذیرد. اما در روش‌های ارگانیک، می‌توان شاهد بهره برداری از پرس سرد بود. این پرس موجب می‌شود که تمامی مواد مغذی موجود در این دانه‌ها، حفظ و نگهداری شوند و خواص بسیار زیادی را برای مصرف کنندگان به همراه داشته باشند.

مقاله مرتبط:”آیا روغن آرگان بو دارد؟”

در این مطلب درباره انواع روشهای طرز تهیه روغن آرگان صحبت کردیم و نکاتی در این مورد را نیز بیان کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده خوبی ببرید. از همراهی شما در خواندن این مقاله سپاسگزاریم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *