معرفی بهترین روغن برای ظروف چوبی

فهرست

استفاده از ظروف چوبی از قدیم مرسوم بوده است. بزرگترین عیبی که دارند آسیب پذیری است و موجب می‌شود زیبایی خود را ازدست بدهد. بنابراین برای حفاظت بیشتر، آن را پوشش می‌دهند. خرید بهترین روغن برای ظروف چوبی می‌تواند یک روش خوب جهت مراقبت از این ظروف باشد. روغن‌های متعددی برای انجام این کار وجود دارد که طبیعی و شیمیایی هستند که در ادامه مقاله در مورد ویژگی‌های آنها بیشتر صحبت خواهیم کرد. البته به غیر از روغن زدن روش‌های دیگری برای محافظت از ظروف چوبی وجود دارد که مضرات خاص خود را دارد.

روش‌های حفظ سلامت ظروف چوبی

امروزه حوزه کاربری ظروف چوبی گسترده‌تر شده و ظرف‌های متنوعی با چوب تولید می‌شود. چوب تا مدت زمان خاصی دوام دارد و بعد از آن شروع به تغییراتی می‌کند. مثلا به شدت آسیب پذیر است و در حین کار ممکن است آسیب دیده و دچار خط و خش شود. در نتیجه برای ماندگاری بهتر و مفیدتر لازم است که کاور شود اما با چه ماده‌ای؟ در ادامه به آن می‌پردازیم روش‌هایی که می‌توان ظروف چوبی را کاور کرد:

  1. استفاده از رنگ‌های صنعتی برای پوشش دادن ظروف چوبی.
  2. انتخاب بهترین روغن برای ظروف چوبی (روغن طبیعی)

در ادامه هر کدام از این روش‌ها را به اختصار توضیح خواهیم داد.

استفاده از رنگ‌های صنعتی

اولین گزینه‌ای که به ذهن اغلب افراد خطور پیدا می‌کند استفاده از رنگ برای پوشش دهی ظروف چینی است. رنگ کاور خوبی به چوب داده و چنانچه عیوبی داشته باشد پنهان می‌کند. در نهایت کارکرد مفید ظروف چوبی را افزایش می‌دهد. عمده رنگ‌هایی که اغلب برای پوشش دهی این ظروف به کار برده می‌شود رنگ پلی اورتان، پلی استر و… است. اما یک عیب بزرگ دارد و آن شیمیایی بودن است و می‌تواند برای بدن ضرر داشته باشد خصوصا ظروفی که برای پخت و پز یا سرو غذا استفاده می‌شود.

انتخاب بهترین روغن برای ظروف چوبی

استفاده مدام از ظروف چوبی باعث نفوذ و رشد باکتری در آن شده و ممکن است سلامتی را به خطر اندازد. همچنین شستشوی متعدد چوب را خشک و ترک خورده می‌کند. بنابراین ظاهر آن کهنه و بد رنگ می‌شود تا جایی که عملا قابل استفاده نباشد. اما نیازی به دور انداختن آنها نیست و با یک راهکار ساده می‌توانید آنها را بازسازی و استفاده کنید.

برای این کار لازم است با کمک سمباده سطح آن را صاف کنید تا پوسیدگی سطحی، خط و خش و منافذ ایجاد شده از بین برود. سپس با استفاده از بهترین روغن برای ظروف چوبی سطح چوب را پوشش داده و بگذارید تا روغن در چوب نفوذ کند. اگر می‌خواهید از این روش بهترین نتیجه را بگیرید از روغن‌های طبیعی استفاده کنید. زیرا روغن‌های شیمیایی باعث کدر و خشک شدن و در نهایت ترک خوردگی ظروف می‌شود. به دلیل چرب بودن این ماده، به خوبی قادر است از ظرف چوبی در مقابل آب محافظت کند.

اما بهترین روغن برای ظروف چوبی چیست که بتواند آن را در مقابل عوامل آسیب زا بیمه کند؟ در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

روغن تخم کتان

روغن تخم کتان بهترین کاور کننده ظروف چوبی

روغن تخم کتان جزو قوی‌ترین روغن‌های ارگانیک است و برای کاور کردن ظرف‌های چوبی نیز استفاده می‌شود. البته در بازار به اسم روغن بزرک شناخته می‌شود. این روغن به خوبی قادر است از ظروف چوبی محافظت کند به شرطی که روش استفاده درست آن را بلد باشید. در غیر این صورت جز آسیب به ظروف هیچ نتیجه‌ای نخواهید گرفت.

اگر شما ظروف چوبی خود را با یک لایه از روغن کتان کاور کنید در آن نفوذ پیدا می‌کند، باعث تیرگی رنگ چوب شده و آن را خشک خواهد کرد و همچنین ممکن است روغن به سطح ظرف بازگردد و لکه‌های روغنی روی آن ایجاد کند.

برای استفاده صحیح از روغن تخم کتان باید آن را به صورت لایه لایه به چوب بزنید. یعنی لایه اول را که زدید 48 ساعت صبر کنید تا نفوذ کند سپس لایه بعد را بزنید. با این کار به طول عمر ظروف چوبی می‌افزایید.

نام روغن کتان در این مطلب آمده است:”آشنایی با بهترین روغن چربی سوز شکم و پهلو

کلام آخر

در این مطلب درباره بهترین روغن برای ظروف چوبی صحبت کردیم. امیدواریم با استفاده از این روغن بتوانید ظروف چوبی را بخوبی کاور کنید. از همراهی شما در خواندن این مطلب سپاسگزاریم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *