بهترین روغن خوراکی را بیشتر بشناسید

فهرست


با وجود استفاده از تجهیزات به روز و انجام مکرر آزمایشات، بر روی روغن‌های صنعتی، اما مضرات آنها سال‌ها است با انواع و اقسام بیماری‌ها خود را نشان می‌دهند. بهترین روغن خوراکی که جایگزین خوبی برای روغن‌های صنعتی هستند از دانه‌های گیاهی تهیه می‌شود. روغن‌های گیاهی به دلیل غنی بودن از اسیدهای چرب غیر اشباع به هیچ وجه باعث گرفتگی عروق نمی‌شوند و حتی موجب کاهش کلسترول بد خون نیز می‌شوند. برای استفاده از این روغن‌ها باید بدانید که در دمای خیلی بالا نباید استفاده شود. اما در حرارت ملایم به حفظ خاصیت مواد غذایی نیز کمک می‌کند.

معرفی روغن‌های گیاهی مناسب پخت و پز

معمولا روغن‌هایی که به صورت کاملا طبیعی از گیاهان گرفته می‌شوند دارای مدت زمان معینی برای مصرف هستند و بعد از آن فاسد و غیر قابل استفاده می‌شوند، برخلاف روغن‌های صنعتی که به دلیل داشتن مواد نگهدارنده ممکن است تا ماه‌ها قابل استفاده باشند. بهترین روغن‌های گیاهی مناسب پخت و پز عبارتند از:

روغن کنجد

روغن کنجد از جمله روغن‌های مناسب پخت و پز است و در سرو انواع سالاد نیز می‌توانید از آن استفاده کنید. دارای اسیدهای چرب امگا و ویتامین B, E است و از مواد معدنی همچون کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن تشکیل شده که بدن برای فعالیتهای روزمره به آنها احتیاج دارد. با مصرف مداوم آن از بروز بیماری‌هایی نظیر پارکینسون، آلزایمر، پیری زودرس، سرطان جلوگیری می‌شود. موجب افزایش گردش خون شده و عملیات کلاژن سازی پوست را نیز می‌افزاید.

روغن کلزا

روغن کلزا غنی از فیتواسترول است که از جذب کلسترول در سیستم گوارش جلوگیری می‌کند. مقاومت بدن را در برابر ‌انواع سرطان‌ روده، سینه و پروستات افزایش می‌دهد. درصد بسیار کمتری اسید اروسیک دارد. مقادیر زیاد این اسید برای غدد فوق کلیه، قلب و عضلات مضر است و تجمع رسوب را در پی دارد. حاوی امگا 3, 6 که با کاهش میزان کلسترول بد خون از بروز حملات قلبی جلوگیری می‌کند. برای درمان بیماری‌های التهابی مصرف آن توصیه می‌گردد.

روغن زیتون

یکی از پرخاصیت‌ترین و ارزشمندترین روغن‌های موجود در ایران روغن زیتون است که مصرف آن بسیار متداول است. به علت ارزش غذایی بالا و کالری کم حتی افرادی که رژیم غذایی دارند نیز می‌توانند از آن استفاده نمایند. نوع تصفیه نشده آن دارای بو است و تصفیه شده آن رنگ روشنی دارد و برای پخت و پز از آن استفاده می‌کنند. اسیدهای چرب غیر اشباع و آنتی اکسیدان‌های قوی که مانع از بروز بیماری‌های خطرناک در بدن می‌شود از جمله خواص این روغن به حساب می‌آید.

روغن بادام زمینی

روغن بادام زمینی ملایم و خوش طعم بوده و بهترین گزینه برای پخت و پز و سالاد است. سرشار از اسیدهای اولئیک، پالمتیک، لینولئیک است. ماندگاری بالایی در مقایسه با سایر روغن‌های گیاهی دارد. منبع ویتامین E است و برای سرخ کردن مواد غذایی نیز مناسب است زیرا نقطه دود بالایی دارد. ویتامین F موجود در آن از بروز آتروم جلوگیری می‌کند. با گشاد کردن رگ‌های خونی و با مانع شدن از لخته شدن خون، از بروز سکته‌های قلبی و مغزی جلوگیری می‌کند.

روغن آفتابگردان

این روغن ارزش غذایی بالایی دارد و اضافه کردن آن در پخت و پز و سالاد به افزایش سلامتی بدن کمک زیادی می‌کند. روغن آفتابگردان دارای امگا 3, 6, 9 ، تری‌گلیسرول، آلفا توکوفرول و ویتامین E, K است که در تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد مغز و حافظه و پیشگیری از انواع سرطان‌ها مفید است.

کلام آخر

مصرف بهترین روغن خوراکی باید جایگزین سایر روغن‌ها شود. برای حفظ بافت و ارزش غذایی مواد در هنگام سرخ کردن، بهترین گزینه استفاده از روغن با نقطه دود بالا است. از روغن‌های گیاهی نیز باید به اندازه مصرف شود و استفاده بیش از اندازه نیز عوارضی در بدن ایجاد خواهد کرد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *