تفاوت روغن نارگیل تصفیه شده و تصفیه نشده چیست؟

فهرست

روغن نارگیل به عنوان یک روغن شفابخش است که مملو از تری گلیسریدهای زنجیره متوسط است و بسیار برای پوست مفید می باشد. متابولیک و قلب را تقویت می کند. به عنوان یک مکمل ضروری در برنامه کاهش وزن به شمار می رود و سرشار از چربی اشباع می باشد. حال آنچه در هنگام خرید چالش برانگیز است تفاوت روغن نارگیل تصفیه شده و تصفیه نشده است که می تواند در برنامه روزانه شما تغییر ایجاد کند که از آن برای زیبایی  استفاده کنید یا مصارف خوراکی ؟ کدام بهترین گزینه است؟

روغن نارگیل تصفیه نشده

روغن نارگیل تصفیه نشده، همان روغن نارگیلی است که آن را به نام های بکر، فوق بکر یا فرابکر می شناسید. این روغن یک چربی گیاهی است که از گوشت نارگیل بالغ استخراج می شود. دارای عطر و طعم قوی نارگیل است و نقطه دود آن 350 درجه فارنهایت است. در دمای اتاق به شکل جامد و سفید است و ممکن است به هنگام خرید در روی آن برچسب فشرده سرد نیز مشاهده کنید. همه روغن نارگیل های بکر فشرده سرد . اما همه روغن نارگیل های تصفیه نشده، تصفیه نشده هستند.

روغن نارگیل تصفیه شده

هنگام خرید روغن نارگیل توجه داشته باشید که، روغن نارگیل تصفیه شده از کوپرای نارگیل بدست می آید که تحت پردازش بیشتری قرار می گیرد. مراحل فرآوری آن شامل صمغ زدایی، خنثی سازی، سفید کردن و در نهایت بوزدایی است. صمغ زدایی توسط دوش آب سرد، خنثی سازی توسط اسیدهای چرب آزاد، برای جلوگیری از خطر اکسیداسیون و ترش شدن، و سفید کردن با فیلتر کردن خاک رس انجام می پذیرد. این روغن بی بو وبی مزه است و نقطه دود آن کمی بالاتر از 400 درجه فارنهایت می باشد. فرایند پالایش تاثیری بر میزان تری گلیسیریدها، اسید لوریک و اسیدهای چرب اشباع ندارد و  از ارزش غذایی این روغن نمی کاهد.

تفاوت روغن نارگیل تصفیه شده و تصفیه نشده

از نظر کارشناسان تغذیه، روغن نارگیل تصفیه شده و تصفیه نشده دارای فواید یکسانی هستند. هر دو حاوی تری گلیسیرید با زنجیره متوسط هستند. تری گلیسیرید نوعی چربی است که هضم و جذب آن برای روده آسان است و برای کسانی که از مشکلات گوارشی رنج می برند، مفید است. اسید لوریک که اسید چرب زنجیره متوسط است دارای فواید ضد میکروبی است و میزان کلسترول خوب بدن را تنظیم می کند و از آلزایمر جلوگیری می کند.  از نظر هزینه روغن نارگیل تصفیه شده ارزان تر از روغن نارگیل تصفیه نشده است و انتخاب این دو سلیقه ای است.

روغن نارگیل در انواع بسته بندی با اندازه های مختلف

نحوه گزینش روغن نارگیل تصفیه شده و تصفیه نشده

اینکه، چه روغنی را انتخاب کنیم، یا اینکه تفاوت روغن نارگیل تصفیه شده و تصفیه نشده چیست، بستگی به نوع نیاز و جایگاه مصرف شما دارد. در مراقبت های پوست می توان ترجیحا از روغن نارگیل تصفیه نشده به عنوان مرطوب کننده، استفاده کرد. چرا که در فرایند تصفیه فیتونوترینت ها و پلی فنول ها از بین می روند. این ترکیبات تاثیر مفیدی بر روی پوست دارند و اگر بوی نارگیل را دوست نداشتید، از روغن نارگیل تصفیه شده، به عنوان مرطوب کننده استفاده کنید. در کارهای آشپزی با حرارت بالا از روغن نارگیل تصفیه شده استفاده کنید، چرا که دود نمی کند و نمی سوزد و برای طعم دادن به غذا از نوع بکر یا تصفیه نشده آن استفاده کنید.

بنر خرید روغن نارگیل بکلی

فواید و کاربردهای روغن نارگیل برای سلامتی

  • کمک به هضم غذا و زدودن باکتری های سمی روده
  • کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب در خون
  • تسکین سوختگی و زخم
  • یک ضد آفتاب طبیعی
  • تقویت سلامت مغز
  • افزایش انرژی و استقامت

کاربرد روغن نارگیل در آرایش و زیبایی

روغن نارگیل در محصولات آرایشی و بهداشتی به طور گسترده ای کاربرد دارد. از آنجا که این روغن به عمق پوست نفوذ می کند، بهتر است به عنوان یک پاک کننده آرایش از آن استفاده شود. در این مورد که از کدام روغن نارگیل استفاده کنید؟ تفاوت روغن نارگیل تصفیه شده و تصفیه نشده فقط در هزینه و قیمت آن است که البته به دلیل قیمت پایین تر روغن نارگیل تصفیه شده از آن در ساخت محصولات زیبایی بیشتر استفاده می شود.

پیشنهاد مطالعه: “ویتامین های روغن نارگیل چه می باشد؟”

ماندگاری روغن نارگیل

روغن نارگیل تصفیه نشده، ماندگاری کوتاه تری دارد و روغن نارگیل تصفیه شده به دلیل افزودن نگهدارنده های مجاز، ممکن است یک تا دوسال طول عمر داشته باشد. اگر در این بین طعم، بو یا رنگ روغن عوض شد و رنگ آن زرد و کپک گرفته شد این روغن دیگر فاسد شده است و قابل استفاده نیست.

سخن آخر

تفاوت روغن نارگیل تصفیه شده و تصفیه نشده  می تواند روی کاهش وزن نیز تاثیر گذار باشد.هر دو روغن اسید های چرب و تری گلیسیرید دارند که به دلیل احساس سیری که در بدن ایجاد می کنند از ریزه خواری افراد جلوگیری می کنند و باعث می شوند وزن بدن به یک تناسب ایده آل در کنار ورزش و رژیم غذایی مناسب برسد. حال اگر در مصرف خوراکی این  دو نوع روغن اعتدال نداشته باشید، سبب نتیجه عکس و اضافه وزن خواهد شد. در مصارف خوراکی از روغن نارگیل بکر استفاده کنید، بهتر است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *