معرفی بهترین روغن برای قلب و عروق

فهرست



عمده‌ترین دلیل بروز بیماری‌های قلبی غذاهای نامناسب مانند فست فود و سرخ کردنی با روغن‌های تراریخته است. قلب، مهمترین عضو بدن است و در صورت بیمار شدن در سلامت کلی بدن تاثیر می‌گذارد. بهترین روغن برای قلب و عروق عاری از مواد تراریخته است و دارای اسیدهای چرب غیر اشباع بالایی است. این اسیدها از تجمع چربی در رگ‌ها جلوگیری می‌کند و سلامت قلب را تضمین می‌نماید. البته که تغییر عادات غذاهایی و حذف غذاهای فست فود نیز کمک بزرگی به قلب و عروق خواهد کرد. بدین ترتیب در غذاها و سالادهای خود می‌توانید از روغن‌های طبیعی که به نوعی محافظت کننده قلب هم هستند استفاده نمایید.

روغن کنجد

روغن کنجد اولین محصول پیشنهادی ما به شما برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق است. این روغن با تامین احتیاجات بدن به ویتامین‌ها و مواد معدنی به سلامت کلی بدن کمک می‌کند. همچنین دارای درصد بالایی اسیدهای چرب امگا 6, 9 است که قادر به تقویت قلب و جلوگیری از بروز بیماری‌ قلبی و عروقی می‌شود. در واقع این اسیدها مانع از تجمع چربی در رگ‌ها می‌شوند. در نتیجه در پخت پلو و خورشت، تهیه سالادها و حتی سرخ کردن برخی مواد می‌توان استفاده کرد. فراموش نکنید برای سرخ کردن مواد حرارت، خیلی بالا نباشد.

روغن زیتون

برای حفظ سلامتی قلب و عروق روغن زیتون نیز تاثیرات شگفت انگیزی دارد. این روغن با داشتن چربی‌های غیر اشباع قادر است رگ‌های خونی را از چربی‌های تجمع یافته اشباع پاکسازی کند. همچنین با تامین ویتامین‌ها و سایر مواد معدنی و اکسیژن لازم به سلامت سایر اعضای بدن نیز کمک ‌کند. عنصر مفید دیگری که در این روغن وجود دارد نوعی آنتی اکسیدان به نام فنول است. فنول در کاهش از کلسترول بد خون نقش موثری دارد. همانطور که می‌دانید شروع بیماری‌های قلبی با افزایش بیش از حد کلسترول بد ( LDL ) است که با مصرف این روغن کاهش می‌یابد.

روغن زیتون، روغن کنجد، روغن کانولا

روغن بادام زمینی

روغن بادام زمینی نیز به روش‌های مختلفی به دست می‌آید و برای طبخ انواع غذاها نیز مناسب است. طعم لذیذی دارد بنابراین غذا را خوش طعم می‌کند. حاوی اسید لینولئیک و ویتامین E و فیتو استرول است. علاوه بر آن کلسترول پایینی دارد و در تنظیم کلسترول خون نقش مهمی ایفا می‌کند. کار فیتو استرول‌ها جذب کلسترول‌هایی است که در معده و روده وجود دارد. وجود این عنصر باعث می‌شود سطح کلسترول بدن 10-15 درصد کاهش پیدا کند. مصرف مداوم این روغن باعث کاهش یافتن خطر ابتلا به آترواسکلروز است و نتیجه آن جلوگیری از بروز سکته قلبی و مغزی است.

روغن کلزا

روغن کلزا (کانولا) از نظر طب اسلامی تقویت کننده قلب و عروق است. مقاومت زیادی در مقابل حرارت زیاد دارد. به این معنی که در حرارت بالا، عناصر مفید آن از بین نرفته و حتی خواص مواد غذایی را هنگام طبخ حفظ می‌کند. روغن کانولا دارای سه اسید مهم غیر اشباع امگا 3, 6, 9 است که نقش مهمی در کاهش کلسترول بد (LDL ) و تنظیم کلسترول خوب (HDL ) دارد. میزان امگا 3 در روغن فوق بسیار بیشتر از روغن زیتون است و در جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی تاثیر زیادی دارد.

نتیجه گیری

سعی کنید در رژیم غذایی خود از بهترین روغن برای قلب و عروق استفاده کنید و این مصرف مستمر باشد. روغن‌های طبیعی در جلوگیری از بروز بسیاری از مریضی‌های دیگر نیز تاثیر گذار است. به طور کلی مصرف مواد غذایی طبیعی در تامین سلامت بدن نقش مهمی دارد. اگر دچار بیماری‌های قلبی هستید غذاهای سرخ کرده را از رژیم خود حذف یا کم کنید، حتی اگر با روغن‌های طبیعی طبخ شده باشد. در ازای آن سایر مواد غذایی که به پایین آوردن کلسترول کمک می‌کند را جایگزین نمایید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *