روغن کنجد چیست؟ خواص روغن کنجد به طور کامل

فهرست


آیا از خواص روغن کنجد مطلع هستید؟ این روغن یکی از پرخاصیت‌ترین روغن‌ها محسوب می‌شود. دانه کنجد از مفیدترین خوراکی‌های جهان محسوب می‌شود و همین مسئله باعث شده است تا روغن آن مورد استفاده قرار گیرد. برای آشنایی بیشتر با خواص روغن کنجد ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

روغن کنجد چیست؟

افراد زیادی با دانه کنجد آشنایی دارند و از این دانه استفاده‌ می‌کنند. در دانه کنجد حدود 60 درصد روغن وجود دارد، به همین دلیل سالهاست از آن روغن‌گیری می کنند. در حال حاضر دو نوع کنجد در بازار وجود دارد که شامل کنجد سیاه و سفید است. روغن‌گیری از هر دو نوع کنجد انجام می‌شود.

خواص روغن کنجد

به طور کلی خواص روغن کنجد بسیار زیاد است. این روغن خواص فراوانی برای سلامتی بدن، مو و پوست دارد. مواد مغذی موجود در این روغن، باعث شده است تا افراد مصرف این روغن را در اولویت خود قرار دهند. این روغن در پزشکی و همچنین طب سنتی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ما در ادامه قصد داریم به تمامی خواص این روغن بپردازیم.

خواص روغن کنجد برای قلب و فشار خون

یکی از خواص روغن کنجد، کمک به حفظ سلامت قلب و جلوگیری از فشار خون است. بیماری‌های قلبی و فشار خون از جمله رایج‌ترین بیماری‌های عصر حاضر محسوب می‌شوند. این بیماری‌ها جزو بیماری‌های آزاردهنده هستند. در حال حاضر این بیماری‌ها به دلیلی برای مرگ بسیاری از افراد تبدیل شده‌اند. بیماری‌های قلبی و فشار خون، معمولاً در سنین بالا ظاهر شده و شیوع زیادی دارند.

خواص روغن کنجد می‌تواند به کنترل چنین بیماری‌هایی کمک کند. زیرا دارای مقادیر فراوانی از منیزیم، سسامین و سسامولین است. این مواد می‌توانند سطح کلسترول خون را در حد بدون خطر حفظ کرده و سلامت قلب را تضمین کنند. منیزیم خود به تنهایی می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند.

خواص روغن کنجد برای جلوگیری از سرطان

از دیگر خواص روغن کنجد می‌توان به جلوگیری از سرطان اشاره کرد. در قسمت قبلی اشاره کردیم که روغن کنجد حاوی سسامین و سسامولین است. سسامین و سسامولین از جمله موادی هستند که خاصیت ضد سرطانی دارند. در نتیجه وجود این دو ماده در روغن کنجد از بروز سرطان جلوگیری می‌کند. سسامین می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند.

این رادیکال‌های آزاد دلیل اصلی تشکیل سلول‌های سرطانی محسوب می‌شوند. با مصرف روغن کنجد، رادیکال‌های آزاد قابل حذف هستند. خواص روغن کنجد به این نکته محدود نمی‌شود. روغن کنجد می‌تواند با خاصیت آنتی اکسیدانی خود بدن را از حالت اکسیداتیو حفظ کند. کبد از جمله ارگان‌هایی است که در بروز سرطان نقش دارد؛ ولی کبد عامل ایجاد سرطان نیست. هر آنچه که وارد بدن ما شود، توسط کبد سم زدایی می‌شود. کبد سموم بدن را به خود جذب می‌کند.

زمانی که سموم، بیش از حد به کبد جذب شوند، کبد دچار مشکل شده و مشکلاتی را برای بدن ایجاد می‌کند. در واقع یکی از این مشکلات، بیماری سرطان است. روغن کنجد، می‌تواند کبد را از چنین آسیب‌هایی حفظ کرده و از بروز سرطان جلوگیری کند.

روغن کنجد برای سرخ کردنی

علاوه بر موارد ذکر شده، فیبر، آنتی اکسیدان، فیتواسترول و سایر مواد مشابه از بروز سرطان روده جلوگیری می‌کنند. در واقع همه این مواد ذکر شده در روغن کنجد موجود هستند. می‌توان گفت خواص روغن کنجد، از بروز سرطان روده نیز جلوگیری می‌کند.

خواص روغن کنجد برای جلوگیری از بیماری آسم

دیگر خواص روغن کنجد، کمک به جلوگیری از بیماری آسم است. آسم از جمله بیماری‌های تنفسی است. زمانی که ریه دچار آسیب شود، چنین بیماری‌هایی بروز می‌کنند. منیزیم از جمله موادی است که برای چنین بیمارانی به عنوان دارو عمل می‌کند. روغن کنجد سرشار از منیزیم است و می‌توان گفت این روغن می‌تواند راه تنفسی را باز کرده و کمک بزرگی به بیماران مبتلا به آسم کند.

خواص روغن کنجد برای چشم

یکی از خواص روغن کنجد، کمک به سلامت چشم است. چشم‌ها از ارگان‌های حساس محسوب می‌شوند و گاهی یک سری بیماری‌ها چشم را درگیر می‌کند. طب سنتی چینی معتقد است که سلامت کبد با سلامت چشم ارتباط مستقیم دارد. یعنی اگر مشکلی کبد را درگیر کند، چشم نیز دچار مشکل خواهد شد.

از جمله مشکلاتی که برای چشم پیش می‌آید می‌توان به تاری دید، خشکی چشم و خستگی چشم اشاره کرد. در واقع از نظر طب سنتی چینی، زمانی که کبد سلامت باشد، مشکلی برای چشم نیز پیش نمی‌آید. در این صورت با مصرف روغن کنجد می‌توان کبد را از سموم حفظ کرد تا چشم نیز سالم باقی بماند.

خواص روغن کنجد برای کم خونی

خواص روغن کنجد، در کم خونی نیز اثبات شده است. کم خونی از جمله مشکلاتی است که خانم‌ها را بیشتر درگیر می‌کند. کم خونی می‌تواند مشکلات عمده‌ای را در عملکرد روزانه افراد ایجاد کند. کم خونی در اثر کمبود آهن ایجاد می‌شود. روغن کنجد سرشار از آهن است و با مصرف آن می‌توانید از شر کم خونی راحت شوید. معمولاً کم خونی علائمی مثل خستگی و سیاهی چشم را ایجاد می‌کند.

خواص روغن کنجد برای آرتروز

از خواص روغن کنجد برای آرتروز می‌توان به کاهش تورم و درد اشاره کرد. آرتروز از جمله بیماری‌هایی است که با درد همراه است. مس از جمله مواد معدنی است که می‌تواند به سلامت مفاصل و استخوان‌ها کمک کند. بیماری آرتروز نیز بیماری است که مفاصل و استخوان‌ها را درگیر می‌کند. روغن کنجد، حاوی مقادیر زیادی مس است و می‌تواند در رفع بیماری آرتروز نقش مهمی داشته باشد.

 

روغن گنجد ارگانیک بکلی

خواص ضد پیری روغن کنجد

روغن کنجد از جمله روغن‌هایی است که خاصیت ضد پیری دارد. ویتامین ب و آهن از جمله موادی هستند که از پیری زودرس جلوگیری می‌کنند. روغن کنجد دارای ویتامین ب و آهن است. در نتیجه این روغن خاصیت ضد پیری دارد.

خواص روغن کنجد برای استخوان

از خواص روغن کنجد می‌توان به حفظ سلامت استخوان نیز اشاره کرد. استخوان‌ها نقش مهمی را در حرکت و انجام فعالیت‌های روزانه ما ایفا می‌کنند. ایجاد کوچک‌ترین نقصی در استخوان‌ها، می‌تواند حرکت و عملکرد ما را مختل کند. کلسیم و روی از جمله تقویت‌کننده‌های اصلی استخوان محسوب می‌شوند.

خواص روغن کنجد می‌تواند به سلامت استخوان کمک کند؛ زیرا دارای مقادیر زیادی از مواد معدنی مثل کلسیم و روی است. وجود این مواد معدنی در روغن کنجد می‌تواند به استحکام استخوان‌ها کمک کرده و از بیماری پوکی استخوان جلوگیری کند. امروزه با افزایش تغذیه‌های نامناسب، بیش از پیش شاهد شیوع بیماری پوکی استخوان هستیم. میزان شیوع این بیماری به قدری افزایش یافته است که حتی نوجوانان نیز ممکن است درگیر آن شوند.

خواص روغن کنجد برای پوست

سلامت پوست برای همه اهمیت دارد. خانم‌ها بیشتر از آقایان به پوست و سلامت آن اهمیت می‌دهند. یکی از خواص روغن کنجد، کمک به سلامت پوست است. این روغن حاوی ویتامین E است. ویتامین E نقش مهمی را در حفظ سلامتی پوست ایفا می‌کند.

خواص روغن کنجد برای کودکان

رشد کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین سبب نباید از خواص روغن کنجد برای کودکان غافل شوید. روغن کنجد سرشار از مواد مغذی و مفید است. کلسیم و روی برای استخوان‌ها بسیار مفید است و کودکان باید استخوان‌های محکمی داشته باشند.

کلسیم و روی به رشد کودکان نیز کمک بزرگی می‌کند. روغن کنجد حاوی ویتامین ث و ویتامین ب است. این دو ویتامین در هضم غذا نقش مهمی را ایفا می‌کنند. سیستم گوارش کودکان با این ویتامین‌ها دچار مشکل نمی‌شود. از این روغن می‌توان برای ماساژ بدن نوزادان نیز استفاده کرد.

روغن کنجد ارگانیک

این ماساژ در الگوی خواب نوزادان تأثیر مثبتی ایجاد می‌کند. در دراز مدت تأثیرات ماساژ در قالب افزایش قد کودکان خود را نشان می‌دهد. علاوه بر این موارد، این روغن برای حافظه و هوش کودکان بسیار مفید است.

روغن کنجد و خواص آن برای مغز

از دیگر خواص روغن کنجد، کمک به عملکرد مغز است. این روغن دارای مقادیر فراوانی از آنتی اکسیدان است. نام آنتی اکسیدان موجود در روغن کنجد، سزامول است. سزامول یکی از آنتی اکسیدان‌های قوی محسوب می‌شود.

روغن کنجد می‌تواند با آنتی اکسیدان خود از اختلالات حافظه جلوگیری کند. همچنین با این روغن امکان بروز بیماری آلزایمر نیز کاهش می‌یابد. بیماری‌های حافظه در سن پیری خود را نشان می‌دهند. روغن کنجد می‌تواند از بروز بیماری‌های حافظه جلوگیری کند و حافظه را بهبود بخشد.

انتقال پیام عصبی از مغز با مصرف روغن کنجد، تسریع می‌یابد. یادگیری نیز با روغن کنجد می‌تواند تسریع یابد. بیماری پارکینسون نیز از جمله بیماری مغز و سیستم عصبی مرکزی محسوب می‌شود. با مصرف این روغن، از احتمال ابتلا به این بیماری نیز می‌توان کاست.

خواص روغن کنجد برای بیضه

از دیگر خواص روغن کنجد می‌توان به تأثیر مثبت آن بر بیضه اشاره کرد. طبع روغن کنجد گرم است و دارای انرژی زیادی است. یکی از بیماری‌های رایجی که زنان و مردان را درگیر خود می‌کند سرد مزاجی است. طبع گرم این روغن در از بین بردن سردی مزاج مؤثر است. ماساژ بیضه با این روغن، موجب کاهش التهاب بیضه و سایر بیماری‌های موجود در آن می‌شود.

خواص روغن کنجد برای گوش

خواص روغن کنجد می‌تواند به درمان درد گوش کمک کند. با ترکیب این روغن با عصاره زنجبیل، می‌توانید درد گوش را تسکین دهید. درد گوش می‌تواند به علت‌های مختلفی رخ دهد و خواص این روغن در تسکین بسیاری از دردها مؤثر است.

خواص روغن کنجد برای دور چشم

معمولاً پزشکان پوست، توصیه می‌کنند تا پس از حدود 25 سالگی به مراقبت از پوست دور چشم اهمیت داده شود. کرم‌های متعددی با برندهای متعددی در بازار موجود هستند. اگر مقداری از روغن کنجد را به اطراف چشم خود بمالید، به هیدراته کردن پوست اطراف چشم کمک کرده‌اید. هیدراته شدن پوست اطراف چشم، موجب شادابی و رفع چروک‌ها می‌شود.

روغن کنجد در کنار لیمو و فلفل

خواص روغن کنجد برای لاغری

یکی از خواص روغن کنجد، کمک به لاغری است. لیگنین از جمله موادی است که باعث چربی سوزی می‌شود. روغن کنجد حاوی لیگنین است و می‌تواند کمک بزرگی به چربی سوزی کند. از طرفی دیگر، روغن کنجد حاوی چربی اشباع است و می‌تواند احساس سیری را در فرد ایجاد کند.

با وجود احساس سیری، فرد اقدام به غذا خوردن نکرده و در نتیجه به سمت لاغری پیش می‌رود. خواص روغن کنجد به قدری زیاد است که می‌تواند در رژیم غذایی جای بگیرد. این روغن می‌تواند به تنهایی دفع آب از بدن را نیز افزایش دهد.

این عمل نیز روند لاغری را تسریع می‌بخشد. همچنین این روغن دارای فیبر است. فیبر باعث تقویت معده و دستگاه گوارش می‌شود. پروتئین نیز نقش مهمی را در احساس سیری ایفا می‌کند. این روغن حاوی مقادیری از پروتئین نیز است.

خواص روغن کنجد در طب سنتی

خواص روغن کنجد در طب سنتی به شرح زیر است:

  1. روغن کنجد می‌تواند رطوبت بدن را فراهم کند و بیماری‌های سرد و خشک را از بین ببرد.
  2. این روغن جزو سالم‌ترین روغن‌ها برای مصارف خوراکی محسوب می‌شود.
  3. روغن کنجد خون ساز است و کم خونی را می‌تواند از بین ببرد.
  4. این روغن اشتها را کاهش می‌دهد و در طب سنتی استفاده از آن برای لاغری و کاهش وزن توصیه می‌شود.
  5. این روغن می‌تواند یبوست را رفع کند و برای دستگاه گوارش بسیار مفید است.
  6. مالش این روغن به پوست، لطافت پوست را فراهم می‌کند.
  7. این روغن می‌تواند برونشیت و بیماری‌های تنفسی را بهبود بخشد.
  8. این روغن می‌تواند در درمان بواسیر نیز مؤثر واقع شود.
  9. روغن کنجد در رفع سوزش معده و سایر مشکلات گوارشی بسیار مؤثر است.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی روغن کنجد و خواص روغن کنجد پرداختیم. ما سعی کردیم تمامی خواص این روغن را برای شما گردآوری و ارائه دهیم. خواص روغن کنجد در درمان بسیاری از بیماری‌های دیگر مثل بیماری قلبی نیز اثبات شده است. جایگاه درخشان روغن کنجد در طب سنتی غیر قابل انکار است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *