خواص روغن نارگیل برای پوست چیست؟

فهرست

روغن نارگیل به عنوان یک ماده نرم کننده و مرطوب کننده در محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. خواص روغن نارگیل برای پوست بسیار زیاد است، که باید با خواص و مزیت های این روغن برای پوست به طور کامل آشنا باشید. در ادامه به بیان خاصیت های روغن نارگیل پرداخته ایم.

روغن نارگیل چیست؟

روغن نارگیل حاوی اسید لوریک، اسید کاپاریک و اسید کاپریلیک است که دارای خواص ضد میکروبی می باشد و می تواند به کشتن باکتری های روی پوست و کاهش التهاب آن کمک کند. این روغن حاوی سطح بالایی اسید لینولئیک و اسید چرب امگا 6 غیر اشباع است که از آن می توان به عنوان نرم کننده و تسکین دهنده پوست استفاده کرد. خاصیت ضد باکتری بودن آن سبب می شود تا پوست در برابر عوامل بیماری زا مقاومت بیشتری داشته باشد.

خواص روغن نارگیل برای پوست

روغن نارگیل می تواند موجب کاهش التهابات پوستی شود، همچنین از آن به عنوان یک لایه بردار پوست نیز می توان استفاده کرد و با حذف لایه های بیرونی که حاوی سلول های مرده هستند، کمک می کند تا پوستی صاف تر و لطیف تر داشته باشید. این روغن با جذب رسوبات پوست، یک راه حل عالی برای پاک کردن آرایش، بعد از یک روز طولانی می باشد. این روغن باعث می شود که به پوست حجم داده شود و عملکرد پیری پوست به تعویق بیفتد.

اثر آن بر روی چروک پوست

روغن نارگیل در پوست و بافت همبند نفوذ می کند و بافت همبند پوست به این وسیله قوی تر می شود و دارای انعطاف پذیری بالاتری می شود و به این ترتیب موجب می شود که خطوط و چین و چروک های پوست کاهش پیدا کند. روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چرب است. خواص روغن نارگیل برای پوست به حفظ رطوبت و در عین حال  صاف شدن آن کمک می کند.لطفا یک آدرس ایمیل معتبر وارد کنید.

اثر آن بر اشعه ماورا بنفش خورشید

این روغن باعث می شود پوششی طبیعی بر روی پوست ایجاد شود و به این وسیله از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می کند و التهابات ناشی از اشعه را کاهش می دهد، به این طریق میزان فعالیت ملانین پوست کاهش پیدا می کند و پوست روشن تر به نظر می آید. بنابراین روغن نارگیل را می توان به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی در نظر گرفت.

درمان زخم های پوستی

یک مطالعه بر روی موش های آزمایشگاهی نشان داد که درمان زخم با روغن نارگیل زودتر و سریع تر انجام    می شود. این روغن با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد، سطح کلاژن پوست را افزایش می دهد. به همین ترتیب  خواص روغن نارگیل برای پوست موجب می شود تا روند بهبود زخم های پوستی تسریع شود و می توان از آن برای درمان سوختگی ها استفاده کرد. همچنین  خاصیت ضد میکروبی آن از عفونی شدن زخم ها نیز جلوگیری می کند.

روغن نارگیل و شوره پوست سر

به هنگام خارش پوست سر اگر پوست را بخارانید، باعث می شود که، شوره سر آزاد شود. در این هنگام اگر از خواص روغن نارگیل برای پوست که حاوی مواد ضد قارچ است، استفاده کنید، پوست سرشما نرم و تمیز خواهد شد و موهایتان براق و نرم می گردد. برای این کار بهتر است کمی روغن نارگیل را حرارت دهید تا ذوب شود و آن را به پوست سر خود بمالید و بعد از 10 دقیقه با شامپو آن را بشویید.

یک شیشه حاوی روغن نارگیل به همراه یک نارگیل

 

 درمان ترک پوست لب

اگر پوست لب شما گاه به گاه دچار ترک خوردگی می شود، امکان دارد در اثر استفاده از رژلب های حاوی سرب باشد و یا به نوعی بدنتان دچار کمبود ویتامین شده باشد. در این موقعیت تنها کاری که می توانید انجام دهید  این است که از خواص روغن نارگیل برای پوست استفاده کنید و مقداری از آن را روی لب خود بمالید و کمی روی آن با انگشت ضربه بزنید. این روغن باعث آب رسانی به لب های شما می شود و همچنین باعث می شود لب هایی شاداب تری داشته باشید.

به حداقل رساندن علایم کشش پوست و خطوط استربا

شاید تاکنون تجربه داشته باشید که در اثر بلوغ ناگهانی یا کاهش وزن شدید و یا بارداری  بر روی پوست شما خطوطی ظاهر شود که به آنها خطوط استربا می گویند این خطوط کاملا طبیعی بوده و ضرری برای پوست ندارند اما از نظر زیبایی شاید برای شما چالش برانگیز باشند. استفاده از  خواص روغن  نارگیل برای پوست به طور منظم می تواند علایم ظاهری این خطوط را کاهش دهد.

محافظ اصلاح پوست

 روغن نارگیل را می توان به عنوان لوسیون اصلاح به کار برد. با این روغن، پوست را می توان مرطوب نگه داشت و علاوه بر آنکه پوستی نرم تر دارید از سوختگی با تیغ و رشد موهای زاید هم می توان جلوگیری کرد. روغن نارگیل از اصطکاک بین پوست و لبه تیغ جلوگیری می کند و سوزش کمتری بعد از اصلاح احساس خواهید کرد.

مراقبت از پوست نوزاد

روغن نارگیل ضد حساسیت است و برای پوست کودک فوق العاده است اگر در خانه یک نوزاد کوچک دارید روغن نارگیل تهیه کنید و از آن برای رفع بثورات پوستی ناشی از پوشک استفاده کنید. همچنین می توانید از آن برای ماساژ پوست سر نوزاد استفاده کنید برای آنکه پوست نوزاد لطیف تر شود می توانید مقداری از آن را روی بدن نوزاد ماساژ دهید اگر مقداری از آن توسط نوزاد خورده شود نگران نباشید این روغن ضرری برای نوزاد ندارد.

بنر خرید روغن نارگیل بکلی

دفع حشرات مزاحم

اگر پوست شما توسط حشرات مورد آسیب واقع می شود، می توانید با مخلوط کردن مقداری روغن نارگیل با اسانس نعنا، رزماری و برگ درخت چای ترکیبی بسازید که به طور طبیعی حشرات را از شما دور می کند این ترکیب باعث آبرسانی قوی به پوست شما می گردد.  خواص روغن نارگیل برای پوست به همراه  این اسانس ها موجب می شد حشرات از شما فراری شوند.

بهبود ترک پاشنه پا

پاشنه های ترک خورده خیلی دردناک و آزاردهنده هستند. گاه در پوست شکاف های عمیقی ایجاد می کنند که موجب عفونت و خونریزی می شود. پاشنه های ترک خورده پا به دلیل خشکی مزمن پوست و قرار گرفتن در معرض عناصری مثل سرما ایجاد می شود این ترک ها همچنین می تواند در نتیجه عفونت قارچی،پسوریازیس،کم کاری تیروئید،کمبود ویتامین و یا چاقی باشند. بهتر است برای درمان پاشنه های پای خود شب ها با روغن نارگیل آن ها را چرب کنید.

مراقبت از زیر بغل

می توانید از روغن نارگیل برای لایه برداری از زیر بغل و جلوگیری از رشد موهای زائد این ناحیه استفاده کنید این روغن با خاصیت ضد قارچی و ضد باکتری که دارد به عنوان یک دئودورانت طبیعی فوق العاده عمل می کند. برای این منظور مقدار روغن نارگیل را با جوش شیرین مخلوط کرده و شب ها به زیر بغل خود بمالید.

سم زدایی از پوست

آنتی اکسیدان های موجود در روغن نارگیل از قدرت فوق العاده ای برخوردارند و می توانید آن را به جهت سم زدایی درون بدن این روغن را بخورید و یا آن را به همراه مقداری نمک اپسوم در حمام استفاده کنید با این کار نرمی و شادابی پوست را بیشتر احساس خواهید کرد.

انواع روغن نارگیل

روغن نارگیل بر دو نوع روغن نارگیل بکر و روغن نارگیل تصفیه شده در بازار موجود است. روغن نارگیل تصفیه شده، منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها می باشند که از نارگیل خشک به دست می آیند. این روغن از طریق پرس نارگیل با دستگاه تهیه می شود و از آن به عنوان خوشبو کننده و سفید کننده در محصولات شیمیایی استفاده می شود.

آیا روغن نارگیل بی خطر است؟

در پاسخ به پرسش بالا باید گفت بله، این روغن به دلیل دارا بودن خاصیت مرطوب کنندگی  برای پوست  های حساس بی خطر است و به عنوان تسکین دهنده پوست مورد استعمال قرار می گیرد. این روغن به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی، می تواند برای افرادی که پوستی مستعد آکنه دارند، استفاده شود.

چه کسانی نباید از روغن نارگیل استفاده کنند؟

روغن نارگیل برای سلامت پوست مفید است و با این وجود که خواص روغن نارگیل برای پوست بر کسی پوشیده نیست ممکن است برای پوست همه ایده آل نباشد به عنوان مثال کسانی که پوست چرب دارند ممکن است، منافذ پوست شان بسته شود و باعث ایجاد جوش های سرسیاه بر روی پوست این افراد شود. قبل از استفاده حتما آن را در نقطه ای از پوست آزمایش کنید تا اطمینان حاصل کنید که پوست شما نسبت به آن آلرژی دارد یا خیر.

سخن آخر

خواص روغن نارگیل برای پوست بسیار زیاد است و این روغن به خاطر بافت سبکی که دارد؛ می تواند برای پوست های مستعد آکنه مورد استفاده قرار بگیرد. روغن نارگیل یک ضد آفتاب طبیعی است که استفاده دائم آن بر روی پوست از میزان لک صورت و پوست می کاهد. سعی کردیم خواص عالی این روغن را مانند درمان زخم های پوستی،درمان شوره سر، ترک پا و … را به شما به طور کامل بگوییم تا بتوانید به خوبی از این روغن استفاده کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *