خواص روغن زیتون برای پوست و صورت چیست؟

فهرست


روغن زیتون برای پوست از فواید متعددی برخوردار است. به طور کلی، روغن زیتون طی فرآیند فشردن میوه درخت زیتون و استخراج روغن از آن حاصل می‌شود. روغن زیتون معمولاً به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان و ویتامین برای استعمال موضعی پیشنهاد می‌گردد. در ادامه بیشتر به خواص این روغن اشاره می کنیم.

خواص روغن زیتون برای پوست صورت

روغن زیتون برای صورت به عنوان یک فرآورده آبرسان، ضد التهاب و نرم کننده مطرح شده است. به همین دلیل، از این روغن معمولاً به تنهایی و یا به عنوان جزئی از محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌گردد. در واقع، استعمال موضعی روغن زیتون باعث آبرسانی پوست خشک، کاهش روند پیری زودرس و مدیریت مضرات ناشی از تابش نور خورشید می‌شود. مطالعات نشان داده است که استعمال روغن زیتون برای پوست باعث مبارزه با سلول‌های سرطان زا می‌شود.

این مطالعه با آزمایش بر روی موش‌ها نشان داد که روغن زیتون از سرطان ناشی از اشعه ماورابنفش نور خورشید پیشگیری می‌کند. در این راستا، میزان تومورها با استفاده از روغن زیتون به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. نحوه مصرف روغن زیتون برای صورت بنا بر خواص و کاربرد آن متفاوت می‌باشد. در ادامه، ما قصد داریم به خواص این روغن و طریقه مصرف آن برای درمان مشکلات پوستی بپردازیم. مهم‌ترین خواص روغن زیتون برای پوست به شرح زیر است:

آبرسانی روغن زیتون برای صورت

برخی افراد از روغن زیتون برای صورت در راستای رطوبت رسانی و درمان آسیب‌های ناشی از نور خورشید استفاده می‌کنند. این روغن به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عملکردی موثر بر جای می‌گذارد. در واقع، روغن زیتون از اثر نرم کنندگی برای پوست و مو برخوردار می‌باشد.

به منظور آبرسانی و درمان آفتاب سوختگی، از روغن زیتون برای پوست به عنوان لوسیون مرطوب کننده استفاده نمائید. بدین منظور، روغن را پیش از پاک کردن چربی اضافی پوست به طور مستقیم روی صورتتان بمالید. در صورت آنکه پوستتان چرب باشد، روغن زیتون را روی پوست مرطوب بمالید. این امر از ایجاد چربی اضافی روی پوست جلوگیری می‌کند.

روغن زیتون فرابکر

محافظت از پوست در برابر عوامل خارجی

آلودگی هوا، نور خورشید، تعریق، استرس، مصرف داروها، الکل و دخانیات، تغییرات وزن، پیری زودرس و قاعدگی از عوامل خارجی آسیب رسان به پوست به شمار می‌روند. استعمال روغن زیتون برای صورت به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی از پوست در برابر عوامل خارجی و التهاب محافظت می‌کند. این بدان معناست که روغن زیتون از پوست در برابر پیری زودرس و بعلاوه، تحریک و قرمزی حفاظت می‌کند.

به منظور محافظت از پوست در برابر چین و چروک، روغن زیتون برای پوست را هر شب دور چشم بمالید. علاوه بر این، پیش از آنکه در معرض نور خورشید قرار بگیرید، روغن را اطراف چشم ماساژ بدهید. قابل ذکر است که روغن زیتون غنی از ویتامین‌های A، E، D، K و همچنین، روغن اسکوآلن می‌باشد. ترکیبات فوق باعث کاهش استرس اکسیداتیو می‌شود. این در حالی است که استرس اکسیداتیو منجر به پیری زودرس پوست می‌گردد.

التیام زخم پوستی

استفاده از روغن زیتون برای صورت در درمان زخم موثر می‌باشد. ترکیبات ضد التهابی این روغن به بهبود زخم پوستی کمک موثری می‌کند. علاوه بر این، روغن زیتون حاوی مقادیر بالایی از تری ترپن می‌باشد. تری ترپن‌ها به بسیاری از واکنش‌های بیولوژیکی نظیر مهاجرت سلول، تکثیر سلولی و رسوب کلاژن کمک می‌کنند. در حالی که واکنش‌های فوق جزئی از واکنش‌های ضروری در راستای ترمیم زخم به شمار می‌روند.

در واقع، این واکنش‌ها فرآیند بسته شدن زخم و در نتیجه، التیام یافتن آن را تسریع می‌بخشند. علاوه بر این، ترکیبات روغن زیتون برای پوست در رفع جای زخم موثر می‌باشد. این روغن به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها به احیای سلول‌های پوستی و در نتیجه، رفع جای زخم کمک موثری می‌کند. به منظور درمان هایپرپیگمانتاسیون، روغن زیتون را به تنهایی و یا همراه با آب لیمو روی نواحی تیره پوست ماساژ بدهید. این امر به رفع تیرگی پوست و همچنین، محو شدن جای زخم می‌انجامد.

پاک کننده مواد آرایشی

روغن زیتون برای صورت از مزایای مختلفی برخوردار می‌باشد. به طور اساسی، این روغن قادر به تجزیه کردن مواد مقاوم در برابر آب است. بنابراین، از روغن زیتون به راحتی می‌توان برای تجزیه مواد مومی در لوازم آرایشی ضد آب نظیر خط چشم و ریمل استفاده نمود. روغن زیتون لزوماً پاک کننده آرایش صورت نیست. این روغن به پاکسازی بقایای مواد آرایشی و چربی اضافی پوست می‌پردازد.

ضمن تفاسیر فوق، روغن زیتون غنی از آنتی اکسیدان و آبرسان اسکوآلن می‌باشد. بدین ترتیب، استعمال این روغن باعث آبرسانی نواحی اطراف چشم و همچنین، تقویت مژه‌ها می‌شود. به منظور پاک کردن آرایش، چند قطره روغن زیتون را روی پد پنبه‌ای بریزید. سپس، پد را به آرامی روی نواحی اطراف چشم‌ بمالید.

روغن زیتون برای پوست خشک

آبرسانی پوست خشک از مهم‌ترین مزایای استفاده از روغن زیتون برای صورت به شمار می‌رود. با این حال، تاثیر روغن زیتون با استفاده از برخی مواد دیگر نظیر بلغور جو دوسر، سفیده تخم مرغ و عسل افزایش می‌یابد. بدین منظور، این روغن را همراه با یکی از مواد فوق مخلوط نمائید. سپس، آن را به عنوان ماسک روی پوست قرار بدهید.

روغن زیتون بکلی

روغن زیتون برای پوست پوسته پوسته شده

استعمال روغن زیتون برای پوست خشک و خشن موثر است. پوسته پوسته شدن معمولاً بر اثر خشکی پوست رخ می‌دهد. این مشکل پوستی می‌تواند با استفاده از اسکراب لایه بردار رفع گردد. در این صورت، شما می‌توانید روغن زیتون را با مقدار معینی از نمک دریا مخلوط کنید. سپس، آن را روی پوست بگذارید و به آرامی، ماساژ بدهید. به منظور لایه برداری، از نمک دانه ریز برای اسکراب صورت و نواحی حساس استفاده نمائید. این در حالی است که برای اسکراب بدن باید از نمک دانه درشت‌تر استفاده کنید.

بهبود زخم پای دیابتی

مطالعات نشان داده است که روغن زیتون از خواص آنتی باکتریال برخوردار می‌باشد. به همین دلیل، ممکن است این روغن در درمان عفونت‌های باکتریایی موثر واقع شود. در این راستا، افراد مبتلا به زخم پا ناشی دیابت نوع 2 قادرند از روغن زیتون بهره ببرند. خواص این روغن تا حدودی به درمان زخم و بهبود سریع آن کمک خواهد کرد.

ضرورت تست حساسیت پوستی قبل از مصرف روغن زیتون

در صورتی که تاکنون از روغن زیتون استفاده نکرده اید ، حتما پیش از مصرف آن را تست کنید. انجام تست برای افراد دارای پوست حساس و بیماران مبتلا به حساسیت پوستی ضرورت دارد. بدین منظور، ابتدا چند قطره روغن را روی بخش کوچکی از پوست بمالید و سپس، ناحیه را بررسی نمائید. ممکن است بخواهید یک تا دو روز صبر کنید. پس از این، روغن زیتون را روی بخش وسیع‌تری از پوست امتحان کنید. در صورت مشاهده هرگونه التهاب و قرمزی، از استعمال محصول اجتناب نمائید.

مقاله مرتبط: درمان سوختگی با عسل و روغن زیتون

تا به حال، گزارشی مبتنی بر بروز واکنش آلرژیک در اثر استعمال روغن زیتون ارائه نشده است. در اکثر موارد، افراد دارای پوست حساس و مبتلا به آکنه قادر به استعمال این روغن هستند. با این حال، انجام تست حساسیت پوستی قبل از مصرف محصول توصیه می‌گردد. این تست نشان می‌دهد که پوست شما تا چه اندازه توانایی تحمل محصول را دارد. استفاده روزانه روغن زیتون برای صورت بی خطر می‌باشد.

خلاصه مطلب

به طور کلی، استعمال روغن زیتون برای پوست بلامانع است. بنابراین، افراد دارای انواع پوست قادر به استعمال این روغن هستند. استفاده از این روغن با اکثر مواد تشکیل دهنده محصولات پوستی بی عارضه است. روغن زیتون به راحتی قادر است با آمینو اسیدها، گلیسیرین و هیالورونیک اسید مصرف گردد. در این صورت، اثربخشی آن بر روی پوست افزایش خواهد یافت.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *