مضرات روغن نارگیل برای پوست چیست؟

فهرست

به هنگام انتخاب روغن نارگیل اولین کار توجه به برچسب محصول است. برچسب ها معمولا با  عنوان های بکر ، خالص و تصفیه شده دیده می شوند.اما این عبارات در واقعیت به چه معنا هستند. با نگاهی عمیق تر متوجه خواهید شد که چه اطلاعاتی را در برچسب گذاری ها باید جستجو کنید.تا بهترین روغن نارگیل را برای نیازهای روزانه خود خریداری کنید. همچنین  می توانید  در مورد مضرات روغن نارگیل برای پوست تحقیق کنید.

آیا روغن نارگیل برای پوست شما مضر است؟

در بازاریابی و تجارت بسیاری از آن به عنوان چربی اشباع خوب یاد می کنند. حال حقیقت چیست؟ آیا این روغن می تواند برای بدن مضر باشد؟ همه روغن ها از اسید های چرب اشباع، تک غیر اشباع و چند غیر اشباع تشکیل شده اند. چربی روغن نارگیل 92% چربی اشباع است. LDL (اسید چرب اشباع زنجیره بلند) موجود در روغن نارگیل برای کلسترول مضر است.  چربی روغن نارگیل از کره و پیه گاو بیشتر است.

انواع برچسب گذاری روغن نارگیل

روغن نارگیل را می توان به سه طریق دسته بندی کرد:

1. برچسب گذاری روغن نارگیل فوق بکر و بکر

هرکسی که روغن نارگیل را خریداری کرده باشد، مطمئنا اصطلاحات فوق بکر یا بکر را می داند. استفاده از اصطلاحاتی چون فرابکر یک ترفند بازاریابی است که منظور همان روغن نارگیل بکر است بنابراین برای یک عنوان بکر فوق العاده هزینه اضافی پرداخت نکنید. روغن نارگیل فوق بکر یک محصول تصفیه نشده است که با استخراج از شیر نارگیل تازه یا گوشت نارگیل تولید می شود که دارای طعم و عطر نارگیل است و از ماندگاری طولانی برخوردار است.

 2.برچسب گذاری روغن نارگیل تصفیه شده

معمولا روغن نارگیل بکر از روغن نارگیل معمولی یا تصفیه شده یا معمولی هزینه بالاتری دارد زیرا مواد افزودنی به آن اضافه نشده است و از نظر سلامت کیفیت بالاتری دارد.

3. برچسب گذاری روغن نارگیل ارگانیک و غیر ارگانیک

روغن نارگیل ارگانیک همان روغن نارگیل بکر است که در فرآیند استخراج آن هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نشده است و از حرارت کم در تهیه آن استفاده شده است. این روغن از طول عمر بهتری برخوردار است. و آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به روغن نارگیل غیر ارگانیک دارد.

روغن نارگیل در کنار پودر نارگیل

روغن نارگیل و اثر آن بر روی پوست

اگر بخواهیم از مضرات روغن نارگیل برای پوست بگوییم بهتر است ابتدا از فواید آن برای پوست صحبت کنیم روغن نارگیل از اسیدهای چرب زنجیره متوسط تشکیل شده است که وقتی بر روی پوست استفاده می شوند اثر مرطوب کنندگی دارند. مردم معمولا از روغن نارگیل برای اگزما و رشد نوزادان نارس استفاده می کنند همچنین برای پسوریازیس، چاقی، سرطان سینه، بیماری قلبی، ام اس و بسیاری از شراسط دیگر استفاده می شود اما هیچ مدرک علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد.

بنر خرید روغن نارگیل بکلی

روغن نارگیل کومدوژنیک است

طبق یک مطالعه منتشر شده در مجله بین المللی تحقیقات پزشکی معاصر روغن نارگیل دارای رتبه کومدوژنیک 4 است. چیزی که این عدد اساسا نشان می دهد توانایی روغن برای نفوذ به منافذ پوست شما است. هرچه درجه کومدوژنیک بیشتر باشد، توانایی نفوذ روغن در پوست کمتر است و احتمال مسدود شدن منافذ پوست شما بیشتر است. به همین دلیل می توانید از روغن نارگیل برای خشکی بیش از حد پوست بدنتان به جز صورت استفاده کنید.

اثرات جانبی استفاده از روغن نارگیل

این روغن معمولا در غذاها استفاده می شود واز آنجا که حاوی چربی های اشباع شده است باید در مصرف آن حد اعتدال را رعایت کرد. مصرف روغن نارگیل در دوزهای 10 میلی لیتر، دو یا سه بار در روز تا 12 هفته بی خطر است. اما زمانی که روی پوست مالیده می شود احتمالا بی خطر است و نقش حفاظتی در برابر اشعه ماورا بنفش دارد البته این دلیل نمی شود که از ضد آفتاب در کنار آن استفاده نکنید.

مضرات روغن نارگیل برای پوست کودکان

در دوران بارداری وشیردهی  از روغن نارگیل برای رشد و نمو بهتر کودکان استفاده می شود اما از اینکه آیا این روغن حدود یک ماه روی پوست نوزاد مالیده شود کاملا بی خطر است یا نه اطلاعات قابل اعتمادی در دسترس نیست و بهتر است در این زمینه احتیاط کنید.

آلرژی و استفاده از روغن نارگیل

از مضرات روغن نارگیل برای پوست می توان به  واکنش های آلرژیک اشاره کرد که ممکن است در اثر حساسیت افراد به آن  دچار تهوع، بثورات پوستی، اگزما، کهیر، استفراغ، و شوک آنافیلاکسی شوند که قبل از استفاده باید آن را در گوشه ای از پوست امتحان کرد و در صورت مشاهده هر یک از این علایم از مصرف آن خودداری نمود.

بروز آکنه بعد از مصرف روغن نارگیل

احتمال بروز آکنه در افرادی که دارای پوست چرب هستند بیشتر است. اسید لوریک موجود در نارگیل معمولا به از بین بردن باکتری هایی که مولد آکنه در پوستی که چرب نیست کمک می کند. افراد دارای پوست چرب در صورتی می توانند از آن استفاده کنند که مقدار کمی از روغن نارگیل را در کنار یک روغن دیگر مثل روغن بادام مصرف کنند تا تنفس پوستی بهتر انجام شود و بتوانند از شر آکنه خلاص شوند.

سردرد و روغن نارگیل

افرادی که سم زدایی را با استفاده از روغن نارگیل انجام می دهند در مورد عفونت های مخمری اغلب سردرد را تجربه می کنند. این زمانی اتفاق می افتد که اسیدهای چرب با زنجیره متوسط در روغن نارگیل، سلول های مخمر را می شکنند و در نتیجه موجی از سموم قارچی را در جریان خون آزاد می کنند که این باعث سردرد می شود.

یک قوطی روغن نارگیل روی چوب

اسهال و روغن نارگیل

هنگامی که روغن نارگیل به صورت خوراکی برای مبارزه با عفونت باکتریایی داخلی مصرف می شود روند از بین بردن باکتری ها می تواند منجر به عوارض جانبی کوتاه مدت خاصی مانند اسهال شود. چرا که این روغن حرکات روده را سریع می کند و سطح جدار داخلی روده ها لیز می شود. این یکی از عوارض جانبی شایع به هنگام مصرف روغن نارگیل است.

پیشنهاد مطالعه:”مضرات روغن نارگیل برای مو و عوارض آن چیست؟”

روغن نارگیل خطوط پیری را محو نمی کند

روغن نارگیل با تقویت کلاژن که مسئول استحکام و خاصیت ارتجاعی آن است از علائم پیری مانند چین و چروک و خطوط ریز جلوگیری می کند اما این خطوط را محو نمی کند فقط ممکن است استفاده از این روغن باعث شود پوست ظاهری صاف تر داشته باشد.

سخن آخر

با توجه به مضرات روغن نارگیل برای پوست بهتر است به هنگام استفاده از آن احتیاط کنید و با توجه به درجه کومودوژنیک که دارد بهتر است به هنگام استفاده آن را با یک روغن دیگر رقیق کنید  تا اثرات آن بر روی پوست تعدیل شود. در غیر این صورت می توانید از آن، به عنوان یک پاک کننده آرایش استفاده کنید، اجازه دهید تا خوب به درون پوست نفوذ کند و سپس آن را بشویید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *