روغن ماکادمیا چیست؟ خواص روغن ماکادمیا به طور کامل

فهرست

این روزها به خواص روغن‌های گیاهی توجه خاصی شده است. این روغن‌ها کاربردها و خواص متعددی دارند. روغن‌های متعددی در بازار وجود دارند و یکی از این روغن‌ها، روغن ماکادمیا است. آیا تابه‌حال نام ماکادمیا را شنیده‌اید؟ شاید نام این روغن برای شما آشنا باشد. خواص روغن ماکادمیا، بسیار زیاد است ما سعی می‌کنیم شما را با این روغن و خواص بی نظیر آن آشنا کنیم.

روغن ماکادمیا چیست؟

روغن ماکادمیا یا همان فندق استرالیایی، همان روغنی است که از فشرده شدن میوه ماکادمیا به دست می‌آید. این میوه دارای پوست ضخیمی است که ابتدا این پوست جداسازی می‌شود. پس از جداسازی، مغز ماکادمیا برای روغن گیری آماده است. همان طور که اشاره کردیم این روغن خواص فراوانی دارد و ما در ادامه به این خواص می‌پردازیم.

خواص روغن ماکادمیا

ماکادمیا همان فندق استرالیایی است. در ایران کمتر شاهد این گونه از فندق هستیم. این آجیل یکی از گران‌ترین آجیل‌های جهان محسوب می‌شود. گران بودن این آجیل به دلیل خواص فراوان آن است. این فندق، بسیار مفید است و به همین سبب روغن آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از روغن ماکادمیا می‌توان برای پوست، مو، لب ناخن و غیره استفاده کرد. همچنین با افزودن این روغن به رژیم غذایی خود از بروز بسیاری از بیماری‌ها می‌توانید جلوگیری کنید.

روغن ماکادمیا برای ناخن

روغن ماکادمیا از جمله روغن‌هایی است که می‌تواند به تقویت ناخن‌های شما کمک کند. یکی از خواص روغن ماکادمیا، تقویت ناخن و جلوگیری از شکنندگی آن است. این روغن حاوی مقادیر زیادی پالمیتولئیک اسید است. پالمیتولئیک اسید، می‌تواند ناخن را آبرسانی و تقویت کند. در این صورت ناخن‌ها بسیار مقاوم خواهند شد و احتمال شکستن ناخن‌ها بسیار کاهش می‌یابد.

روغن ماکادمیا برای لب

خشکی لب از جمله مشکلاتی است که بسیاری از افراد را در فصول مختلف درگیر خود می‌کند. یکی از خواص روغن ماکادمیا، رفع خشکی لب است. در واقع این روغن مانند یک مرطوب کننده عمل می‌کند و خشکی لب را از بین می‌برد. زخم‌های موجود رو لب نیز با این روغن قابل ترمیم هستند. همه این ها در زیر سایه اسیدهای چرب روغن ماکادمیا اتفاق می‌افتد.

افزایش انرژی بدن

ما در طول روز فعالیت‌های زیادی را انجام می‌دهیم. بعضی از افراد در چند جا کار می‌کنند و برای همه این‌ها نیاز به انرژی وجود دارد. خواص روغن ماکادمیا، انرژی را نیز می‌تواند فراهم کند. این روغن با کالری خود می‌تواند شما را در طول روز سرحال و با انرژی حفظ کند. توجه داشته باشید که در مصرف این روغن زیاده روی نکنید؛ زیرا این روغن می‌تواند باعث چاقی و افزایش وزن شود.

روغن ماکادمیا ارگانیک

بهبود بیماری‌های قلبی

قلب، یکی از ارگان‌های مهم بدن ما محسوب می‌شود. ایجاد کوچک‌ترین مشکلی در این ارگان، زنگ خطر بزرگی محسوب می‌شود. خواص روغن ماکادمیا، می‌تواند به کمک مشکلات قلبی بیاید. همان طور که می‌دانید میزان مبتلایان به بیماری‌های قلبی افزایش یافته است. علل این بیماری هر چیزی می‌تواند باشد و ما یک درمان مناسب به شما پیشنهاد می‌دهیم.

خواص روغن ماکادمیا، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. این یک خبر خوب برای کسانی است که در معرض بیماری‌های قلبی هستند. اگر در خانواده شما فردی به این نوع بیماری‌ها مبتلا شده است، احتمال ابتلا در شما نیز وجود دارد. در نتیجه همیشه پیشگیری و مراقبت بهتر از درمان است.

کاهش کلسترول خون

با افزایش سن، یکی از مشکلات رایج کلسترول خون است. راه‌های بسیاری برای کنترل این مشکل وجود دارد. یکی از این راه‌ها رژیم غذایی سالم است. خواص روغن ماکادمیا برای کلسترول خون باعث شده است تا توجه افراد زیادی به این روغن جلب شود. اسیدهای چرب سالمی که در این روغن وجود دارد، باعث کنترل کلسترول خون می‌شود.

این اسیدهای چرب سالم عبارت اند از امگا 3 و امگا 6. این اسیدها می‌توانند میزان تری گلیسیرید و کلسترول بد را در خون کنترل کنند.

جلوگیری از سرطان

سرطان نیز از جمله بیماری‌های بسیار خطرناک است. این بیماری جزو بیماری‌هایی است که هنوز درمان قطعی و مشخصی برای آن وجود ندارد. خواص روغن ماکادمیا، می‌تواند تا حدودی احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این روغن، می‌توانند رادیکال‌های آزاد بدن را کنترل کنند. این رادیکال‌های آزاد باعث ایجاد سرطان می‌شوند. در نتیجه هرچه میزان این رادیکال‌ها کنترل شود، خطر ابتلا به این بیماری مرگ بار نیز کاهش می‌یابد.

علاوه بر این، روغن ماکادمیا می‌تواند آپوپتوز سلول‌های سرطانی را افزایش دهد. این مسئله به درمان این بیماری کمک بزرگی می‌کند. افزایش آپوپتوز خبر خوبی است؛ زیرا هرچه میزان آپوپتوز سلول سرطانی افزایش یابد، روند بهبودی سریع‌تر انجام می‌شود.

مفید برای چشم

از دیگر خواص روغن ماکادمیا می‌توان کاهش میزان بیماری‌های مربوط به چشم اشاره کرد. چشم از جمله ارگان‌های حساس بدن محسوب می‌شود. بیماری‌های مثل آب مروارید و دژنراسیون ماکولا از جمله بیماری‌های شایع چشم هستند. مصرف این روغن، از ابتلا به این بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. سلامت چشم با مصرف این روغن تضمین می‌شود.

خاصیت ضدالتهابی روغن ماکادمیا

از خواص روغن ماکادمیا، می‌توان به خواص ضدالتهابی آن نیز اشاره کرد. امگا 3 و امگا 6، از جمله ضدالتهاب‌های قوی محسوب می‌شوند. بیماری‌هایی مثل آرتریت از جمله بیماری‌های التهابی محسوب می‌شوند. این روغن با داشتن امگا 3 و امگا 6 می‌تواند بدن را از شر این بیماری‌ها خلاص کند.

روغن ماکادمیا برای جوان سازی پوست

برای بسیاری از افراد، جوانی اهمیت زیادی دارد؛ زیرا پیری با یک سری علائم ناخوشایند ظاهر می‌شود. یکی از این علائم ناخوشایند ایجاد چین و چروک در پوست است. خانم‌ها بیشتر از آقایان با چین و چروک‌های خود درگیر هستند. در واقع این چروک‌ها برای خانم‌ها آزاردهنده‌تر است. پس از ظاهر شدن چروک‌های اولیه، بسیاری از افراد به دنبال محصولات گران قیمت می‌روند تا از شر این چروک‌ها خلاص شوند.

روغن ماکادمیا در کنار مغز ماکادمیا

گاهی این محصولات، به رفع چروک‌ها کمک می‌کنند؛ ولی گاهی همه چیز آن طور که مورد انتظار است پیش نمی‌رود. خواص روغن ماکادمیا، می‌تواند به جوان سازی پوست شما کمک کند. آنتی اکسیدان اسکوالن، ماده‌ای است که نقش مهمی را در جوان سازی ایفا می‌کند. این ماده در روغن ماکادمیا، با مقادیر زیاد وجود دارد. گاهی نیازی به صرف هزینه‌های زیاد ندارید و با محصولات گیاهی می‌توانید به هدف خود برسید.

 مرطوب کنندگی پوست

روغن ماکادمیا، یک آب‌رسان قوی محسوب می‌شود. این روغن، یک مرطوب کننده طبیعی پوست است. با این روغن می‌توانید از شر قرمزی‌ پوست خود نیز خلاص شوید؛ زیرا در این روغن خاصیت ضدالتهابی نیز وجود دارد. گاهی جوش‌هایی پس از اصلاح صورت روی پوست ظاهر می‌شوند، با روغن ماکادمیا می‌توانید این جوش‌ها را نیز از بین ببرید.

درمان آفتاب سوختگی

یکی از خواص روغن ماکادمیا، درمان آفتاب سوختگی است. این روغن می‌تواند سریع این سوختگی را برطرف کند. پالمیتولئیک اسید، عاملی است که می‌تواند مشکلات عمده پوستی را بر طرف کند. قرمزی، سوزش و التهاب پوست نیز با این روغن قابل درمان است.

تقویت مو

خواص روغن ماکادمیا، در مو نیز خود را ثابت کرده است. موهای ما برای ما اهمیت زیادی دارند. ماهانه مبلغ زیادی برای خرید شامپو، ماسک مو، نرم کننده و محصولات مراقبت مو هزینه می‌کنیم. روغن ماکادمیا می‌تواند از بسیاری از این محصولات بهتر عمل کند. این روغن از ریزش مو جلوگیری کرده و به رشد آن کمک می‌کند. اسیدهای چرب روغن ماکادمیا، فولیکول‌های مو را تقویت کرده و از این طریق از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

اصلاح سندروم متابولیک

منظور از سندروم متابولیک، وضعیتی است که خطر ابتلا به بیماری‌های مرگ بار را در بدن افزایش می‌دهد. دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بد و چربی اضافه از جمله موارد سندروم متابولیک هستند. همان طور که می‌دانید چنین بیماری‌ها و مشکلاتی روزبه‌روز در حال افزایش‌اند. طبق آمارهای به دست آمده، تقریباً 34 درصد از افراد به چنین بیماری‌هایی مبتلا هستند. این آمار سالانه در حال افزایش است.

یکی از درمان‌هایی که برای کنترل سندروم متابولیک توصیه شده، مصرف مواد غذایی است که شامل چربی‌های مفید هستند. این چربی‌های مفید، امگا 3 و امگا 6 محسوب می‌شوند. روغن ماکادمیا از جمله روغن‌هایی است که حاوی امگا 3 و امگا 6 است. در نتیجه روغن ماکادمیا می‌تواند سندروم متابولیک را کنترل کرده و از ابتلا به بیماری‌های خطرناک جلوگیری کند.

مطالعاتی دیگر، نقش خواص روغن ماکادمیا را در کنترل دیابت نوع 2 به وضوح نشان می‌دهد. بررسی‌ها نشان داده‌اند که وارد کردن این روغن در رژیم غذایی می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را به شدت کاهش دهد.

خواص روغن ماکادمیا برای مغز

در روغن ماکادمیا، توکوترینول وجود دارد. این توکوترینول، می‌تواند به عنوان یک محافظ مغز عمل کند. در واقع از دیگر خواص روغن ماکادمیا می‌توان به حفاظت از مغز اشاره کرد. بیماری‌هایی مثل آلزایمر و پارکینسون از جمله بیماری‌هایی هستند که به مغز مربوط می‌شوند. گاهی آمینو اسیدهای گلوتامات بیش از حد ترشح می‌شوند. این ترشحات بیش از اندازه، یک سری نواقص و مشکلاتی را در مغز ایجاد می‌کنند.

گلوتامات خود به تنهایی یکی از نیازهای مغز و بدن محسوب می‌شود؛ ولی زمانی که از اندازه خود تصرف کند، اختلال ایجاد می‌کند. این اختلالات در قالب بیماری‌هایی مثل پارکینسون و آلزایمر خود را نشان می‌دهند. گاهی نشانه‌های افسردگی نیز به این مشکل ربط داده می‌شوند. همچنین با افزایش گلوتامات، یادگیری در مغز نیز مختل می‌شود.

در واقع، روغن ماکادمیا، نقش کنترل گر را ایفا کرده و میزان گلوتامات را کنترل می‌کند. کنترل میزان گلوتامات، به معنای کنترل بیماری‌های مربوط به مغز و سیستم عصبی مرکزی است.

روغن آرگان در بسته بندی مخصوص بکلی

لاغری و کاهش وزن

از دیگر خواص روغن ماکادمیا می‌توان به کمک به کاهش وزن اشاره کرد. کاهش وزن و لاغری از دغدغه‌های بسیاری از افراد محسوب می‌شود. گاهی لاغری بسیار پر هزینه است و همه افراد قادر به پرداخت چنین هزینه‌هایی نیستند. طبق آزمایش‌ها و مطالعات انجام گرفته، روغن ماکادمیا به عنوان یک چربی غیر اشباع می‌تواند در لاغری نقش مؤثری داشته باشد. این روغن غنی ترین منبع اسید پالمیتولئیک محسوب می‌شود.

محققان آزمایشی را روی یک گوسفند انجام دادند تا نقش اسید پالمیتولئیک را در لاغری به اثبات برسانند. به مدت 28 روز، از این اسید به گوسفند داده شد. این گوسفند پس از 28 روز، به شدت کاهش وزن پیدا کرد. چربی‌های اضافی این گوسفند به طور مشخصی از بین رفتند. در نتیجه روغن ماکادمیا، به عنوان منبع غنی این اسید، می‌تواند نقش عمده‌ای را در لاغری ایفا کند.

طبق تحقیقات دیگری که روی موش‌ها صورت گرفت، نتیجه مشابه آزمایش گوسفند بود. پس از چند روز مصرف اسید پالمیتولئیک توسط موش‌ها، سلول‌های چربی آن‌ها رفته‌رفته کاهش یافتند. در نتیجه کاهش سلول‌های چربی، لاغری در موش‌ها اتفاق افتاد. با توجه به اینکه سیستم موش‌ها و انسان مشابه هستند، می‌توان گفت روند لاغری در انسان نیز با مصرف روغن ماکادمیا رخ خواهد داد.

کاهش گرسنگی

همان طور که اشاره کردیم، روغن ماکادمیا می‌تواند در لاغری مؤثر باشد. یکی از خواص روغن ماکادمیا، کاهش احساس گرسنگی است. به این معنا که زمانی که شما از این روغن استفاده می‌کنید، احساس گرسنگی نخواهید داشت و در نتیجه غذا نمی‌خورید. یکی از عوامل اصلی چاقی، خوردن غذا است. زمانی که احساس سیری داشته باشید، روند لاغری طی می‌شود و به وزن ایده آل خود نزدیک می‌شوید.

حال این سیری و عدم احساس گرسنگی چطور اتفاق می‌افتد؟ این روغن، حاوی مقادیر زیادی از چربی‌های اشباع، فیبر و پروتئین است. چربی ماکادمیا، بسیار دیر هضم می‌شود و احساس گرسنگی نیز تا هضم آن وجود ندارد. فیبر و پروتئین نیز از افت قند جلوگیری می‌کنند. در نتیجه تا مدت طولانی شما احساس گرسنگی ندارید و لاغر می‌شوید.

جمع بندی

هدف ما از نگارش این مقاله، گردآوری بهترین و کامل‌ترین اطلاعات در مورد خواص روغن ماکادمیا بود. همان طور که اشاره کردیم، ماکادمیا همان فندق استرالیایی است. این فندق، بسیار مفید است و به همین سبب روغن آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از روغن ماکادمیا می‌توان برای پوست، مو، لب ناخن و غیره استفاده کرد. همچنین با افزودن این روغن به رژیم غذایی خود از بروز بسیاری از بیماری‌ها می‌توانید جلوگیری کنید.

بیماری‌هایی که از آن‌ها در این مقاله نام برده شد، جزو مرگ بار ترین بیماری‌ها محسوب می‌شوند. روغن ماکادمیا می‌تواند با خواص خود این بیماری‌ها را تا جایی که امکان دارد کنترل کند. آلزایمر نیز از جمله بیماری‌هایی است که با روغن ماکادمیا قابل کنترل است. این بیماری به سیستم عصبی مرکز و مغز مربوط است. امیدوار هسیتم توانسته باشیم در این مقاله بهترین اطلاعات را به شما ارائه دهیم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *