روش های طرز تهیه روغن نارگیل چیست؟

فهرست

شاید شما دوست داشته باشید بدانید طرز تهیه روغن نارگیل چگونه است. چرا که خواص روغن نارگیل بسیار زیاد است. روغن نارگیل را می توانید به روش خانگی یا روش های مختلف دیگر تهیه کنید و به روغن نارگیل معمولی یا روغن نارگیل بکر دست یابید، که ما طرز تهیه این روغن را برای شما بیان می کنیم.

تفاوت بین روغن نارگیل و روغن نارگیل بکر

این تفاوت  به منشا استخراج  و طرز تهیه روغن نارگیل برمی گردد. روغن نارگیل بکر یعنی روغن نارگیلی که بدون استفاده از گرما استخراج شده باشد. روغن نارگیلی که از شیر نارگیل گرفته می شود و با حرارت دادن کم تهیه می شود  نیز به روغن نارگیل مشهور است.

موارد استفاده از روغن نارگیل

روغن  نارگیل یک ماده شگفت انگیز است که از آن در ماسک مو، مرطوب کننده، خمیردندان، روغن کشی، اسکراب بدن، رشد مژه، کاهش جای زخم، بهبود گزیدگی و خراش، پاک کردن آرایش، سلامت پوست سر و…. استفاده می شود. همچنین برای کسانی که مشکلات تیروئیدی دارند مفید است و از آن برای تسکین گلودرد و آنفولانزا نیز استفاده می کنند.

دستورالعمل گام به گام طرز تهیه اصلی روغن نارگیل بکر

برای اینکه بتوانید این روغن را تهیه کنید و استفاده لازم را از آن ببرید، باید با روش های طرز تهیه روغن نارگیل به خوبی آشنا باشید.

آماده سازی کرم نارگیل

طرز تهیه روغن نارگیل بکر فوق العاده ساده است و تقریبا این فرآیند بدون فشار صورت می گیرد. اساس  کار به طور خلاصه این است که شیر نارگیل را ملایم حرارت دهید تا به روغن بیفتد. سپس آن را از روی حرارت بردارید. ابتدا نارگیل ها را بشکنید و آب نارگیل را برای ساخت نوشیدنی یا اسموتی در یک ظرف جداگانه بریزید. سپس گوشت نارگیل را از پوسته جدا کنید. نارگیل ها را به مدت ده دقیقه در فر خاموش از قبل با دمای 170 درجه سانتیگراد گرم شده، قرار دهید. مرحله بعد تهیه شیر نارگیل است؛ نارگیل و آب صاف شده را داخل مخلوط کن بریزید و به مدت دو دقیقه با سرعت بالا با هم میکس کنید و سپس آن را از صافی رد کنید و از تفاله های آن پس از خشک شدن در پخت غذاهای مختلف استفاده کنید.

حرارت دادن کرم نارگیل

در این فرآیند از دمای بالا استفاده نکنید زیرا روغن نارگیل در دمای بالا خراب می شود. این کار ممکن است یک تا دو ساعت طول بکشد در نهایت نارگیل شروع به سفت شدن می کند و آب آن تبخیر می شود و روغن باقی  می ماند.

روغن نارگیل فشرده سرد را بردارید و صاف کنید

مواد جامد اگر سوخته بود را بیرون بریزید و بقیه را کمی فشرده کنید تا روغن های باقیمانده از آن بیرون بیاید حال روغن نارگیل را صاف کنید، در ظرفی بریزید و در یخچال نگهداری کنید. روغن در یخچال نرم و جامد     می شود و در دمای محیط دوباره ذوب می شود. بهتر است قبل از قهوه ای شدن مواد جامد شعله را خاموش کنید و روغن را به آرامی برای ده دقیقه یا بیشتر حرارت دهید تا یک روغن شفاف آب مانند که از نظر طعم خنثی است، به دست آورید.

جمع آوری و ذخیره روغن نارگیل

 این روغن را می توانید 8 تا ده ماه در یخچال نگهداری کنید و از آن برای پخت وپز و موارد زیبایی استفاده کنید. با سه نارگیل می توانید 140 میلی لیتر روغن نارگیل بدست آورید. اگر رنگ روغن نارگیل زرد شد یا روی آن کپک زد و یا بوی بد گرفت این روغن فاسد شده است و متاسفانه دیگر قابل استفاده نیست.

روش های دیگر برای طرز تهیه روغن نارگیل

نارگیل ها را خرد کنید، در میکسر یا آب میوه گیری بریزید و بعد مخلوط بدست آمده را با آب سرد مخلوط کنید و بگذارید 24 ساعت بماند، در نهایت خامه نارگیل در بالا و روغن در بخش زیرین آن قرار می گیرد. حال  می توانید با صاف کردن آن را جدا کنید.

روغن نارگیل تصفیه نشده

این روغن کاملا تصفیه نشده است و هیچ گونه سفید کننده و خوشبوکننده ای در آن به کار نرفته است. در تهیه آن از مواد شیمیایی استفاده نشده است و از گوشت نارگیل تازه به جای کوپرای خشک، تهیه شده است. اغلب با فشار سرد به دست می آید و  خاصیت آنتی اکسیدانی آن در طول فرآیند حفظ می شود.

روغن نارگیل تصفیه نشده و رژیم های غذایی

از روغن نارگیل تصفیه نشده که طعم و مزه قوی تری نسبت به روغن نارگیل تصفیه شده دارد می توان در رژیم های غذایی و از آن برای طعم و مزه دادن به انواع سالاد استفاده کرد.

بنر خرید روغن نارگیل بکلی

روغن نارگیل تصفیه شده

طعم  بسیار کمی دارد و اغلب از طریق دستگاه سانتریفیوژ برای تمیز کردن روغن استفاده می شود و  از نظر کیفیت، پایین تر از روغن نارگیل بکر است. این روغن معمولا در دماهای بالاتر و از مغز نارگیل نارس استفاده و با پرس کردن آن تهیه می شود.

دو شیشه و دو ظرف حاوی روغن نارگیل و دو تکه نارگیل

 

مراحل طرز تهیه روغن نارگیل تصفیه شده

اولین مرحله در طرز تهیه روغن نارگیل تصفیه شده صمغ زدایی روغن نارگیل نارس است تا کیفیت روغن بهتر شود. سپس به آن هیدروکسید سدیم اضافه می شود تا اسید های چرب آزاد آن خارج شوند. در مرحله بعدی  توسط خاک رنگبر ناخالصی ها و ترکیبات رنگی موجود در روغن نارگیل گرفته می شود. در نهایت با حرارت دادن آن را به روغنی بدون بو  و مزه تبدیل می کنند. نقطه دود آن 232 درجه سانتی گراد است که آن را برای  پخت و پز  و ساخت کیک قابل استفاده می کند.

مقاله مرتبط:”آیا کره نارگیل چاق میکند؟”

سخن پایانی

مزیت ها و خواص روغن نارگیل بسیار زیاد است؛ از همین رو شما می توانید با یاد گرفتن طرز تهیه روغن نارگیل آن را درست کنید. همچنین برای شما تفاوت های انواع روغن نارگیل مانند تصفیه شده و نشده یا روغن نارگیل بکر را هم بیان کردیم. همچنین از این روغن در کاهش جای زخم، بهبود گزیدگی و خراش، پاک کردن آرایش، سلامت پوست سر و…. استفاده می شود. خواص این روغن با توجه به نحوه درست کردن آن متفاوت است؛ پس بهتر است خواص و طرز تهیه این روغن را به خوبی بدانید و با آن ها آشنا باشید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *