نحوه تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی

فهرست

تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی، بسیار مهم است زیرا روغن اصل بسیار کمیاب می باشد و سودجویان زیادی نیز از طریق فروش روغن غیر اصل اقدام به کلاهبرداری می نمایند. از همین رو در این مقاله قصد داریم بررسی نماییم که از چه طریقی می توانیم روغن اصل را از غیر اصل تشخیص دهیم.

درباره روغن آرگان

امروزه از روغن آرگان برای سلامت پوست، موها، ناخن، کنترل چربی و مواردی از این قبیل استفاده می شود لذا بسیار مهم است که بتوانید نوع اصل را از تقلبی تشخیص دهید. البته گفتنی است که در بسیاری از لوسیون ها، شامپوها، لوازم آرایشی و بهداشتی نیز می توان روغن آرگان را به عنوان یک جزء اصلی و کاربردی مشاهده نمود.

راه های تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی

همواره باید در نظر داشته باشید که روغن آرگان یک روغن بسیار گران و کمیاب می باشد. از همین رو بسیاری از روغن هایی که امروزه در بازار مشاهده می نماییم موارد خالص یا اصل نمی باشند. با توجه به اینکه خواص و مزایای روغن آرگان بسیار زیاد است لذا توصیه می شود تا حتما از این مورد برای سلامتی و تقویت پوست و موی خود استفاده نمایید.

 در همین راستا در ادامه روش هایی برای تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی بیان شده است که می تواند برای شما جالب باشد.

توجه به نوع بسته بندی

اولین راه تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی توجه به نوع بسته بندی محصول می باشد. روغن آرگان اصل را هیچ وقت در بطری های شفاف یا پلاستیکی به بازار عرضه نمی دارند. زیرا نور به راحتی خواص و مزایای آن را از بین می برد. از همین رو توصیه می شود تا مواردی را خریداری نمایید که حتما در ظروف شیشه ای و تیره فروخته می شوند.

توجه به قیمت

فاکتور بعدی برای تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی، در نظر گرفتن قیمت می باشد. بسیاری از افراد از این روغن به عنوان طلای مایع یاد می نمایند لذا باید در نظر داشت که قیمت آن بسیار بالا است. توجه داشته باشید که هر اندازه میزان ناخالصی موجود در روغن بیشتر باشد؛ هزینه آن کمتر است. با این توضیح اگر که مایل هستید تا روغنی را خریداری نمایید که  خواص بسیار زیادی داشته باشد، بهتر است تا از موارد خالص و طبیعتا گران تر بهره ببرید.

روغن آرگان

توجه به عطر و بوی روغن آرگان

از دیگر روش های تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی در نظر گرفتن عطر روغن می باشد. روغن آرگان اصل بویی همانند آجیل و مخصوصا فندق دارد. باید در نظر داشته باشید که اگر در ارتباط با پوست شما قرار گیرد، سریعا جذب شده و عطر آن از بین می رود.

امروزه بسیاری از تولیدکنندگان از افزودنی هایی استفاده می نمایند که بوی روغن آرگان تغییر یابد. این فرآیند با عنوان خوشبو سازی یاد می شود اما باید در نظر داشت که گاها مواد مغذی آرگان نیز به این شکل از بین می رود.

 در همین راستا توصیه می شود تا در زمان خرید روغن آرگان، مواردی که فاقد بو هستند یا بوی تندی دارند را انتخاب ننمایید.

روغن آرگان

توجه به ساختار روغن آرگان

روغن آرگان اصل کاملا شفاف و یکدست است. به عبارت دیگر بافت آن ابریشمی و لطیف می باشد. بسیاری از افراد بیان می دارند که بافت روغن اصل به گونه ای است که پس از برخورد با پوست هیچگونه ردی از آن باقی نمی ماند.

بسیاری از روغن ها پس از آنکه با پوست دست برخورد می نمایند، چسبنده یا خشک می شوند اما روغن آرگان اصل به این شکل نمی باشد. شما می توانید برای تشخیص اصل بودن مقداری از روغن را بر روی پوست خود زده و بررسی نمایید. اگر احساس لطافت و تسکین به پوست شما بخشیده شد، روغن مذکور اصل می باشد.

توجه به رنگ روغن آرگان

در این مرحله از تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی باید ابتدا مشخص نمایید که روغن آرگان خود را برای چه فعالیتی نیاز دارید؟ اگر روغن آرگان برای مصارف آرایشی باشد، لازم است تا رنگ آن طلایی و بسیار روشن باشد اما افرادی که آرگان را برای پخت و پز و مصارف غذایی تهیه می نمایند لازم است تا به سراغ روغن هایی بروند که دارای رنگ تیره تر و متمایل به قهوه ای می باشد.

 بسیاری از روغن های فعلی به صورت فیلتر شده و گرما دیده می باشند. این موارد نمی توانند انتظارات شما را برآورده نمایند.

توجه به رسوب های موجود در روغن آرگان

اگر روغن آرگان به صورت طبیعی باشد، داخل آن رسوبات زیادی می توانید مشاهده نمایید و این مورد نشان دهنده اصل بودن آن است. البته گاها در برخی از روغن هایی که فرایند تصفیه آنها به خوبی انجام نشده باشد نیز ممکن است رسوب را مشاهده نمایید که نگران کننده نیست.

امروزه متاسفانه در بازار بسیاری از روغن های آرگان را مشاهده می نمایید که دارای نگهدارنده، افزودنی و … می باشند. طبیعتا نمی توان از این روغن ها انتظار اثرگذاری زیادی داشت. به صورت کلی باید توجه نمایید که این روغن در اصل غلیظ است لذا مواردی که به صورت اسپری به فروش می رسند نمی توانند گزینه های اصل باشند. اگر احیانا مشاهده نمودید که روغن آرگان دارای عطر معطری است به این معنا می باشد که فرآوری شده است. لذا می توانید از آنها برای مصارف پخت و پز بهره ببرید.

مقاله مرتبط:”بهترین مارک‌ های روغن آرگان برای پوست و مو”

سخن آخر

با توجه به اینکه درختی که از آن می توان روغن مذکور را استخراج نمود تنها در بخش های خاص پرورش داده می شود لذا دور از ذهن نیست که میزان این روغن در جهان کم باشد.

 از همین رو توصیه می شود تا حتما قبل از پرداخت هزینه های گزاف حتما از روش های فوق استفاده نمایید تا نسبت به اصل بودن روغن مطمئن شوید. به صورت کلی در نظر داشته باشید که روغن های آرگان اگر برای پخت و پز تولید شده باشند نسبت به مواردی که دارای مصارف آرایشی دارند، کمی ارزان تر می باشند.

با توجه به مواردی که در بالا بیان شد، هم اکنون با راه های تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی آشنا شده اید. امیدواریم بتوانید از آنها در هنگام خرید روغن آرگان استفاده کنید. اگر علاقه مند بودید می توانید این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *