چطور از شر ریزش مو و موخوره خلاص شویم؟

فهرست

یکی از بیماری ها و مشکلاتی که بسیاری از افراد از آن رنج می برند، ریزش مو و موخوره می باشد. راهکار های درمان این مشکل را بهتر است شما به خوبی بدانید تا بتوانید به راحتی به درمان این مشکل بپردازید. این راهکار ها متنوع هستند که می توانند به شما کمک کنند به همین دلیل در ادامه به بیان این مشکل و بررسی روش های درمانی این بیماری برای شما می پردازیم.

موخوره چیست؟

به دو یا چند شاخه شدن انتهای موها در اثر بروز موارد مختلف موخوره گفته می شود. در واقع موخوره یک شکاف طولی در راستای مو هست که باعث بدشکل دیده شدن مو می شود. این بیماری مو ممکن است فقط منحصر به نوک مو نباشد و تا طول بیشتر و حتی تا ریشه مو هم ادامه پیدا کند.

چه عواملی باعث موخوره می شود؟

در حقیقت موخوره زمانی به وجود می آید که کوتیکول مو ضعیف و شکننده شده باشد. موخوره دقیقاً زمانی اتفاق می افتد که انتهای موهای شما خشک، شکننده و فرسوده شده باشد. قرار گرفتن در معرض شرایط آب و هوایی نامطلوب، آلودگی هوا و تکنیک های آرایش مو؛ مانند سشوار کشیدن، اتو کشیدن، صاف کردن و فر کردن موها، ممکن است باعث شکاف طولی موها شود.

موخوره همچنین توسط محصولات شیمیایی مو هم می تواند ایجاد شود. با توجه به تعداد زیادی از افراد که روزانه از محصولات شیمیایی مو و رنگ موها استفاده می کنند، تقریباً این یک موضوع شایع محسوب می شود. البته کمبود برخی مواد معدنی و ویتامین ها هم ممکن است به ترویج موخوره کمک کند.

چگونه از دو شاخه شدن و موخوره خلاص شویم؟

اگر بخواهیم صادق باشیم باید گفت که انتهای شکاف مو و در واقع موخوره نوک موها قابل بازیابی نیست. تنها راه مطمئن برای خلاص شدن از شرِ آنها، کوتاه کردن و نوک گیری موها است. پس اولین کاری که نیاز است انجام دهید، همین است.

پس از کوتاه کردن نوک موهای آسیب دیده، شما نیاز به مراقبت روزانه از موهای خود دارید.

یک راه طبیعی و فوق العاده برای رسیدن به موهای آسیب دیده روغن تراپی موها است. شما می توانید از همین امروز این کار را شروع کنید. روغن تراپی به معنی استفاده از روغن های طبیعی و خالص در روتینِ روزانه مراقبتی مو است.

حتما خیلی در مورد روغن آرگان و خواص بی نظیرش خوانده  یا شنیده اید. بارزترین ویژگی روغن آرگان؛ قدرت آبرسانی فوق العاده موهاست. پس بهترین کار برای آبرسانی به موهای خشک و دمیج شده استفاده از روغن آرگان خالص پس از حمام و درست زمانی که موها حدود 10 درصد رطوبت دارند می باشد.

این کار را فقط با سه قطره از روغن آرگان انجام دهید و پس از یکماه نتایج فوق العاده آن را روی موهایتان ببینید.

به نسبت میزان پیشرفت موخوره در موها، ممکن است نیاز باشد در زمان روغن تراپی با روغن آرگان، یکبار دیگر هم عمل نوک گیری موها را انجام بدید. همچنین برای نتیجه گیری خیلی بهتر میتوانید به طور روز در میان از روغن آرگان و نارگیل، روی ساقه موهایتان استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای درمان موخوره نیازی به روغن تراپی ریشه موها نخواهیم داشت.

استفاده از روغن های دیگه ای از جمله روغن ماکادمیا، روغن بادام شیرین و همچنین بادام تلخ هم میتواند اثرات خیلی خوبی روی ساقه موها باقی بگذارد. در مورد موخوره بهترین درمان؛ پیشگیری از آن است. به این معنی که اگر حتی موهای سالم و بدون مشکلی دارید، برای پیشگیری از دو شاخه شدن و همچنین تغذیه موها بهتره روغن تراپی موها رو جدی بگیرید.

با ریزش موها چه کنیم؟

به طور میانگین یک فرد سالم حدود صد هزار تار مو روی سرش دارد. جالب است بدانید، ریزش بین 50 تا 100 تار مو در روز معمول است. یعنی اگر بیشتر از این تعداد، ریزش مو را تجربه نمیکنید، نگرانش نباشید. پس از ریزش، موهای جدید به طور طبیعی جایگزین موهای از دست رفته می شوند، اما این اتفاق همیشگی نیست. در صورتی که جایگزین شدن موها به طور معمول انجام نشود و یا ریزش بیشتر از بازه تعیین شده باشه، می شود از این اتفاق به عنوان بیماری ریزش مو یاد کرد.ریزش مو میتواند به تدریج و در طی سالها ایجاد شود و یا به طور ناگهانی اتفاق بیفتد.

دلایل مختلف ریزش مو

  • به طور کلی ریزش مو، دلایل مختلفی دارد که به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:
  • ریزش مو ارثی که عموماً در گذر زمان و با بالارفتن سن اتفاق ظاهر می شود (آلوپسی آندروژنیک)
  • ریزش مو در اثر وارد شدن شوک عاطفی یا جسمی (تلوژن افلوویوم)
  • ریزش سریع مو به دلیل پرتو درمانی یا شیمی درمانی (آناژن افلوویوم)
  • ریزش مو در زمان باردای یا پس از زایمان
  • ریزش مو در اثر سوء تغذیه
  • ریزش مو پس از برخی بیماری ها از جمله کرونا

روغن سیاه دانه برای ریزش مو

راه های درمان ریزش مو چیست؟

با اینکه تا بحال برخی از روش ها و درمان های شیمیایی برای درمان ریزش مو نتیجه بخش بوده است، اما عوارض جانبی و برخی مشکلات داخلی استفاده از این داروها، همیشه برخی از نگرانی مصرف کننده ها را به دنبال داشته است. می شود بیان کرد که درمان طبیعی و بدون عارضه، بهترین روش درمان ریزش مو محسوب می شود. در واقع استفاده از روغن های طبیعی در درمان ریزش مو، یک رویکرد اساسی برای درمان این بیماری بحساب می آید.

روغن عمومی و بسیار مورد استقبال برای تقویت ریشه موها، روغن نارگیل می باشد که حتماً تا بحال در مورد آن زیاد شنیده اید. روغن نارگیل به تقویت ریشه مو کمک می کند باعث جلوگیری از ریزش بیش از حد و غیر طبیعی موها می شود.

برای این منظور کافیه چهار الی پنج قطره از روغن نارگیل خالص را روی کف سرتان بزنید و با نوک انگشتها ماساژ دهید. اجازه دهید تا یک ساعت روی موهایتان بماند. پس از آن با آب ولرم و شوینده ملایم، شستشو دهید. این کار را حداقل چهار بار در هفته انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.

یکی دیگر روغن های گیاهی برای درمان ریزش مو روغن سیاه دانه می باشد. شاید در درجه اول روغن سیاه دانه یک روغن مناسب برای تسکین دردها باشد اما جالب است که بدانید ترکیبات موجود در روغن سیاه دانه می تواند ریشه مو را تقویت کند و از این جهت از ریزش مو جلوگیری کند.

بنر روغن های گیاهی ناب

برای استفاده از روغن سیاه دانه به عنوان یک روغن کمکی برای ریزش مو، کافی است 4 قطره روغن سیاه دانه را بر روی پوست سرتان بریزید و با انگشتان دست کف سر و ریشه مو را ماساژ دهید. بعد از یک ساعت سر خود را شستشو دهید.

اگر قرار باشد برای ریزش مو چند روغن مناسب دیگر رو نام ببریم باید به روغن فندق، روغن ماکادمیا، روغن بادان تلخ و روغن کندشت اشاره کنیم. همه این روغن ها میتوانند در کنار روغن نارگیل، یک مکمل فوق العاده شمرده بشوند. امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد و از روش های گفته شده، بهره لازم را ببرید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *