همه چیز درباره روغن سیاه دانه؛ عوارض و خواص و نحوه مصرف

فهرست


در این مقاله از بلاگ روغنکده بلکی به بررسی کامل روغن سیاه دانه از جوانب مختلف پرداختیم. از اینکه خواص روغن سیاه دانه چیه؟ چگونه روغن سیاه دانه اصلی را تشخیص بدیم؟ روغن سیاه دانه چگونه تولید میشه؟ و در نهایت خرید روغن سیاه دانه اصل از روغنکده بکلی با مشاوره رایگان کارشناسان بکلی را به شما معرفی کنیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

روغن سیاه دانه با خواص ضد التهابی و ضد عفونی‌کننده، سیستم ایمنی را تقویت کرده و مشکلات پوستی را درمان می‌کند. این روغن مفید برای سلامت قلبی و کاهش فشار خون است. اما حساسیت پوستی و تداخل با داروها از مضرات آن محسوب می‌شوند. مصرف بیش از حد نیز ممکن است مشکلات جدی را به همراه داشته باشد. در ادامه به بررسی خواص و مضرات روغن سیاه دانه خواهیم پرداخت.

ویدئو کامل در مورد روغن سیاه دانه

برای مشاوره و خرید انواع روغن های گیاهی با شماره 09158008009 تماس بگیرید

روغن سیاه دانه چیست؟ +مهم ترین فواید 

خواص روغن سیاه دانه بی شمارند. این روغن به صورت مستقیم و با استفاده از دستگاه های پرس سرد و طی فشردن دانه های سیاه دانه توسط این دستگاه ها حاصل میشود و از آنجایی که لِرد اون بسیار پر خاصیت است، نیازی به تصفیه کردن ندارد و مستقیم میتواند روی پوست و مو و همچنین خوراکی استفاده شود.

شاید بتوان گفت روغن سیاه دانه بهترین ضد التهاب و آنتی اکسیدان در بین تمام روغن های طبیعی هست. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هست که از سلول ها در برابر آسیب ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد محافظت می کند. آنتی اکسیدان ها برای سلامتی مهم هستند زیرا تحقیقات نشان داده که می تونن التهابات در بدن رو کاهش داده و از بیماری هایی مانند بیماری قلبی، بیماری آلزایمر و سرطان پیشگیری کنند.

به طور خاص، روغن سیاه دانه غنی از “تیموکینون” هست که دارای اثرات قوی آنتی اکسیدانی و ضد التهابی‌ست. این روغن حدود 2000 سال است که در طب مورد استفاده قرار می گیرد. البته از روغن سیاه دانه به عنوان یک روغن همه کاره در درمان های مختلف میتوان یاد کرد که از جمله آن  ها میتوان به:

  • درمان دردهای مفصلی
  • تقویت ریشه مو سر و زخیم کننده تار مو
  • جلوگیری از ریزش سطحی موها
  • ممانعت از پدیده سفیدی زودرس موها
  • و…

نکته مهم اینکه در زمان مصرف حتما روغن را چند ثانیه تکان بدید تا لِرد ته نشین شده کاملاً مخلوط شود و رنگ روغن کاملاً سیاه شود. در مورد مصرف خوراکی این روغن هم باید گفت بهترین روش مصرف خوراکی به این صورت است که صبح ها به صورت ناشتا، یک قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را با یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی در آب ولرم مخلوط کنید و میل کنید. این کار را یک دوره 11 روزه هر روز انجام دهید. پس از آن یک دوره 11 روزه به صورت روز در میان انجام شود. این کار منتج به تقویت قوای عمومی بدنتان میشود و همچنین بدن شما در مقابل بسیاری از بیماری های مختلف ایمن خواهد شد.

دانه سیاه دانه

تاریخچه و گیاه شناسی دانه های سیاه دانه و روغن سیاه دانه

سیاه دانه با نام دیگر شونیز و به عربی حبه السودا با نام علمی Nigella Sativa دانه ای سیاه رنگ با شکل تقریباً مثلثی و با مغزی سفید رنگ هست که مزه تلخ و تند و تیز دارد. دانه سیاه دانه از یک گیاه یک ساله با ارتفاع حدود 70 سانتی متر و گلدار آلاله شکل با تعداد گلبرگ بین پنج الی هشت عدد حاصل میشود. مرکز کشت اصلی این گیاه هند، سوریه و البته در ایران خودمان است. البته باید گفت که سیاه دانه هندی مرغوب ترین گونه از نظر عطر و خواص هست.

خیلی از افراد در قدیم به گمان اینکه سیاه دانه روغن زیادی ندارد آن را داخل روغنی به عنوان روغن پایه می خواباندند و حرارت میدادند تا روغن پایه رنگ سیاهی بگیرد. پس از صاف کردن این محلول آن را روغن سیاه دانه نام گذاری میکردند. اما با پیشرفت علم و دسترسی به دستگاه های پرس سرد مشخص شد که سیاه دانه حدود 35 درصد وزنش را روغن تشکیل میدهد، بنابراین با استفاده از دستگاه های پرس سرد، از هر یک کیلو سیاه دانه حدود 350 گرم روغن سیاه دانه بدست می آید که این بهترین و کارامد ترین روش تولید روغن سیاه دانه است.

تشخیص روغن سیاه دانه اصل

شاید بشه گفت راحت ترین راه تشخیص روغن سیاه دانه، رنگ مشکی، بو و مزه تند و تیز آن هست که البته می تواند با لِرد و یا بدون لِرد (صاف شده) باشد. در برخی موارد با توجه به نژاد دانه ها، روغن سیاه دانه در حجم کم، مقدار اندکی به رنگ قرمز فوق العاده تیره تمایل دارد که این موضوع نمیتواند باعث قطعیت در عدم اصالت روغن باشد.

متاسفانه خیلی از افراد سودجو و یا بدون دانش، روغن سیاه دانه رو با روغن پایه ای مثل روغن زیتون مخلوط می کنند و با توجه به بوی غالب روغن سیاه دانه کماکان آن روغن هم بوی طبیعی سیاه دانه را خواهد داشت. بنابراین مطمئن باشید که بهترین و کارامدترین روش تشخیص روغن سیاه دانه اصل، آنالیز آزمایشگاهی آن هست.بنر روغن سیاهدانه

خواص سیاه دانه به طور کامل

برخی از باستان شناسان دانه های سیاه رو در آرامگاه های پادشاهان یافت کردند و بر اهمیت آن ها در تاریخ برای شفا و محافظت تأکید فراوانی دارند. همچنین در آشپزی برای افزودن طعم به نان و استفاده مستقیم در برخی غذاها و ترشی ها  از سیاه دانه استفاده میشود. این دانه ها طعم تلخی دارند که اغلب با زیره یا پونه کوهی مقایسه می شود.

از لحاظ تاریخی، سیاه دانه برای سردرد، دندان درد، احتقان بینی و کرم های روده استفاده می شده است. همچنین برای “چشم صورتی” (ملتحمه)، توده های عفونت (آبسه) و انگل هم بکار گرفته می شده.

برخی از نام های اضافی روغن سیاه دانه عبارتند از:

  • خال سیاه
  • زیره سیاه
  • دانه پیاز سیاه
  • کالونجی

در اینجا به چند مورد از خواص دانه های سیاه دانه اشاره می کنیم:

یک ظرف روغن سیاه دانه در کنار کمی روغن سیاه دانه

کمک به پبشگیری از بیماری دیابت

چندین مطالعه روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان می دهد که استفاده از 2 گرم سیاه دانه خرد شده در روز ممکن است سطح قند خون ناشتا و سطح هموگلوبین A1c (HbA1c) را که معیار متوسط ​​سطح قند خون در طول 2-3 ماه هست، کاهش دهد.

در حالی که اکثر مطالعات از پودر سیاه دانه در کپسول استفاده می کنند، روغن سیاه دانه هم به کاهش سطح قند خون کمک شایانی می کند. برخی دیگر از فواید سیاه دانه عبارت است از:

  1. جلوگیری از بیماری سل
  2. درمان کم خونی
  3. از بین بردن سموم کبد
  4. درمان سینوزیت و حساسیت های فصلی با میل کردن چند دانه در روز
  5. درمان سرماخوردگی ها با دمنوش سیاه دانه
  6. افزایش سیستم ایمنی بدن
  7. ضد یبوست
  8. جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی

خواص روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه خواص زیادی دارد که بهتر است آن ها رو به خوبی بشناسید. در ادامه به معرفی این خواص می پردازیم.

درمان دردهای مفصلی

علائم آرتریت روماتوئید را با روغن سیاه دانه کاهش بدید. با توجه به اثرات ضد التهابی آن، تحقیقات محدود نشان می دهد که روغن سیاه دانه ممکن است به کاهش التهاب مفاصل در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید کمک کند.

کمک به سلامت مغز

التهاب عصبی، یک التهاب بافت مغزی است که تصور می شود نقش مهمی در ازدیاد بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون ایفا کند. تحقیقات اولیه در لوله آزمایش و حیوانات نشان می دهد که تیموکینون موجود در روغن سیاه دانه ممکن است التهاب عصبی را کاهش دهد. بنابراین، ممکن است به محافظت در برابر اختلالات مغزی مانند آلزایمر یا بیماری پارکینسون کمک بزرگی کند.

یک مطالعه روی 40 فرد مسن و البته سالم بعد از مصرف 500 میلی گرم کپسول N. sativa دو بار در روز به مدت 9 هفته، بهبود قابل توجهی در اندازه گیری حافظه و یادگیری آنها را نشان داد.

ضد گرفتگی های عضلانی و ضد اسپاسم

تضعیف شرایط مفصل می تواند باعث درد، تورم و کاهش تحرک فرد مبتلا شود. بر اساس تحقیقات نوظهور، نشان داده شده که استفاده از روغن سیاه دانه به عنوان یک محلول موضعی بر مفاصل دردناک به میزان قابل توجهی تسکین دهنده درد است.

ضدالتهابی و ضدعفونی‌کنندگی

 از بهترین خواص سیاه دانه می‌توان به ضدالتهابی بودن آن اشاره کرد. روغن سیاه دانه دارای خواص ضدالتهابی و ضدعفونی‌کننده‌ای است که به دلیل ترکیبات فعال مانند تیموکینون در آن شناخته می‌شود. این ترکیبات می‌توانند در کاهش التهابات پوستی و داخلی، مانند آکنه یا التهابات دستگاه گوارش، مؤثر باشند. خواص ضد میکروبی و ضد قارچی روغن سیاه دانه همچنین می‌تواند در درمان عفونت‌های پوستی و حتی تقویت سیستم ایمنی بدن نقش داشته باشد. استفاده موضعی یا مصرف داخلی این روغن می‌تواند در این زمینه‌ها مفید باشد.

درمان مشکلات پوستی

روغن سیاه دانه به دلیل برخورداری از مواد و ترکیبات موثر، برای پوست مفید است. خاصیت ضدالتهابی آن می‌تواند در درمان آکنه، جوش و التهابات پوستی کمک کند. عناصر موجود در آن مرطوب‌کننده‌‌ای طبیعی برای پوست هستند که باعث نرمی و آبرسانی پوست می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که این روغن در کاهش خشکی و تحریکات پوست مثلاً اگزما یا پسوریازیس، موثر است. مصرف موضعی آن برای ماسک‌های صورت یا مرطوب‌کننده پوست پیشنهاد می‌شود.

نرم کننده پوست

تحقیقات نشان دادند که روغن سیاه دانه به دلیل اثرات ضد میکروبی و ضد التهابی، می تواند در درمان برخی از بیماری های پوستی از جمله آکنه، اگزما، خشکی عمومی پوست و پسوریازیس هم مفید باشد.

تقویت سلامت مو

خواص روغن سیاه دانه برای مو و سلامت آن بسیار زیاد است. روغن سیاه دانه غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب مفید بوده و به تقویت سلامت موها کمک کند. این مواد می‌توانند به تقویت ریشه‌ای مو و پیشگیری از شکنندگی موها کمک کنند. علاوه بر این، خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی این روغن در جلوگیری از التهابات پوست سر و مو، از جمله خشکی و تحریکات پوستی که می‌توانند به سلامت موها آسیب بزنند، مؤثر است. از روغن سیاه دانه می‌توانید به عنوان ماسک یا مرطوب‌کننده مو استفاده کنید. همچنین روغن سیاه دانه با دارا بودن رنگ دانه های مشکی، باعث تقویت رنگ دانه های طبیعی مو میشود و روند سفید شدن موها را کندتر میکند.

کاهش فشار خون

سیاه دانه به خاطر ترکیباتی مانند تیموکینون و فلاونوئیدها، در کاهش فشار خون مؤثر خواهد بود. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف مداوم سیاه دانه یا روغن آن می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند؛ به‌خصوص در افرادی که با فشار خون بالا مبارزه می‌کنند. علاوه بر این، خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی آن نیز در حفظ سلامت عروق و سیستم قلبی عروقی تأثیرگذار است. یک مطالعه روی 70 بزرگسال سالم نشان داده است که 2/1 قاشق چای خوری (2.5 میلی لیتر) روغن سیاه دانه، دو بار در روز به مدت 8 هفته، سطح فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

تاثیر مطلوب بر درمان بیماری آسم:

مطالعات نشان داده‌اند که روغن سیاه دانه ممکن است در کاهش علائم آسم مؤثر باشد. خواص ضدالتهابی و ضدانسدادی آن می‌تواند به تسکین و کاهش التهابات مرتبط با آسم کمک کند. علاوه بر این، مصرف منظم روغن سیاه دانه ممکن است به بهبود عملکرد ریه و کاهش تنگی نفس در برخی افراد کمک کند.

یک مطالعه روی 80 فرد بزرگسال مبتلا به آسم نشان داد که مصرف 500 میلی گرم کپسول روغن سیاه دانه، دو بار در روز به مدت 4 هفته به طور قابل توجهی کنترل آسم را بهبود می بخشد.

یک عدد روغن سیاه دانه

فواید سیاه دانه برای کاهش وزن

روغن سیاه دانه به دلیل دارا بودن ترکیباتی چون تیموکینون و فلاوونوئیدها در کاهش وزن موثر باشد. این ترکیبات می‌توانند فعالیت آنزیم‌های چربی سوز را افزایش داده و متابولیسم چربی‌ها را بهبود بخشند. همچنین، خواص ضد التهابی و ضد اکسیدانی آن می‌تواند در کاهش التهابات مزمن کمک کند که گاها با افزایش وزن همراه است.

منبع معتبر تحقیقات نشان داده است که مکمل سیاه دانه می تواند به کاهش شاخص توده بدنی (BMI) افراد کمک کند. شرکت کنندگان در مطالعه هیچ عارضه جانبی شدیدی را از مصرف این مکمل گزارش نکردند. این یکی دیگر از خواص مهم سیاه دانه می باشد. در یک بررسی سیستماتیک منبع معتبر منتشر شده در مجله دیابت و اختلالات متابولیک در سال 2013 نشان داد که روغن سیاه دانه می تواند در مقابله با چاقی موثر باشد. همچنین خواص روغن سیاه دانه برای لاغری شکم نیز می تواند مفید باشد.

تقویت عملکرد کبد و کلیه

 همانطور که پیش‌تر نیز بیان شد، روغن سیاه دانه فواید بسیاری دارد که تقویت عملکرد کبد و کلیه از جمله آن‌ها محسوب می‌شود. سیاه دانه به خاطر خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی در تقویت عملکرد کبد و کلیه مؤثر باشد. تحقیقات نشان داده‌اند که ترکیبات موجود در سیاه دانه می‌توانند به حفظ سلامت کبد کمک کرده و با کاهش التهابات و تسریع در فرآیند بازسازی سلول‌های کبدی، فعالیت آن را تا حد بسیار زیادی تقویت کنند. همچنین، خواص آنتی‌اکسیدانی روغن سیاه دانه می‌تواند در پاکسازی سموم و مواد زائد از بدن از طریق کلیه‌ها کمک کند.

آیا روغن سیاه دانه برای درمان سنگ کلیه مناسب است؟

سنگ کلیه یکی از مشکلات و بیماری هایی می باشه که به سرعت برای درمان اون باید اقدام کرد. روغن سیاه دانه به دلیل خواص و مزایای بسیاری که داره، به عنوان یکی از بهترین روغن ها جهت درمان سنگ کلیه به شمار میره. شما می تونید این روغن رو به همراه عسل مصرف کنید تا سنگ کلیه شما درمان شود؛ به یاد داشته باشید برای درمان، باید این روغن رو به صورت مداوم مصرف کنید تا از خواص بی شمار اون بهره مند شوید.

سیاه دانه دارای دوز سالمی از اسیدهای چرب است

روغن سیاه دانه سرشار از اسیدهای چرب است. این اسیدهای چرب از نوع خوب، سالم و غیر اشباع هستند. برای مثال می توان در مورد امگا6 و امگا 9 که بطور طبیعی توسط بدن تولید نمی شوند صحبت کرد. امگا 6 می تونه به رشد مو و بازسازی پوست کمک کنه در حالیکه امگا 9 می تواند به افزایش انرژی و بهبود خلق و خو کمک کند.

بهبود تب یونجه

این محصول می تواند به بهبود تب یونجه کمک کند. تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف روزانه یک محصول خاص حاوی روغن سیاه دانه، ویتامین ای؛ بتاکاروتن و بیوتین، احتمالا علائم آلرژی را در افراد مبتلا به تب یونجه بهبود می بخشد.

سندرم متابولیک

تحقیقات نشان می دهد که مصرف محصول روغن سیاه دانه بصورت دو بار در روز به مدت 6 هفته، ممکن است کلسترول تام، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم و سطح قند خون رو در افراد مبتلا به سندروم متابولیک کاهش دهد.

تسکین علائم مربوط به ترک مواد مخدر

تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف خوراکی عصاره سیاه دانه بصورت سه بار در روز به مدت 12 روز، ممکن است علائم ترک مواد افیونی را کاهش دهد. بنابراین تسکین علائم مربوط به ترک مواد مخدر،یکی دیگر از خواص سیاه دانه می باشد.

بهبود گلودرد

تسکین گلودرد و لوزه های متورم (لوزه فارنژیت)، از خواص دیگر سیاه دانه می باشد. تحقیقات نشان می دهد که مصرف ترکیبی از چانکا پیدار و سیاه دانه به مدت 7 روز، درد را در افراد مبتلا به گلودرد و لوزه های متورم تسکین می دهد.

تسریع بهبود زخم‌ها

روغن سیاه دانه فواید دیگری نیز دارد که یکی از آن‌ها تسریع در روند بهبودی زخم‌ها است. سیاه دانه به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی‌باکتریالی که دارد در تسریع فرآیند التیام زخم‌ها مؤثر است. تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از روغن سیاه دانه بر روی زخم‌ها، می‌تواند موجب کاهش التهابات و عفونت‌های زخم شده و فرآیند بهبود را تسریع بخشد. این خاصیت در مواقعی مانند زخم‌های کوچک، بریدگی‌ها یا حتی زخم‌های جراحی بسیار کمک‌کننده است.

کمک به تشنج و صرع

تحقیقات نشان می دهد که که صرف خوراکی عصاره سیاه دانه هر هشت ساعت به مدت 4 هفته ممکن است تعداد حملات تشنج در کودکان مبتلا به صرع را کاهش دهد.

کاهش کلسترول با روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه یکی از بهترین روغن هایی هست که می توانید از آن استفاده کنید. این روغن خواص و ویژگی های بسیاری دارد که می تواند به شما برای درمان و بهبودی بسیاری ار بیماری ها کمک کند. به عنوان مثال شما می توانید از این روغن برای کاهش کلسترول بالا استفاده کنید. اسید های چرب مفید موجودی که در این روغن هستند می توانند به شما خیلی کمک کنند.

روغن سیاه دانه برای درمان آرتروز

آرتروز یکی از مشکلاتی هست که می تواند برای بسیاری از افراد پیش آید؛ همیشه روش های متعددی برای درمان و بهبود این نوع درد هست، اما یکی از بهترین روش ها استفاده از روغن سیاه دانه می باشد. این روغن به دلیل خواص و ویژگی های مثبتی که دارد می تواند این درد ها را کاهش دهد.

روغن های طبیعی همیشه یکی از بهترین روش ها برای درمان بسیاری از درد ها هستند، به همین دلیل بهتر است آن ها را مصرف کنید. البته مصرف مداوم این روغن ها سبب بهبودی و کاهش درد می شود. بر اساس یک آزمایش که در سال 2016 انجام شد، با مصرف روغن سیاه دانه در یک ماه میشود نشانه ها و درد های آرتروز را کاهش داد.

کاهش ناراحتی معده با روغن سیاه دانه

درد معده مثل هر مشکل دیگه ای می تواند فرد را خیلی خیلی تحت تاثیر قرار دهد. برای بهبودی ناراحتی معده روش های مختلفی وجود دارد. اغلب این روش ها ممکن است دارای عوارضی باشند، ولی یکی از بهترین روش ها استفاده از روغن سیاه دانه است. باید این را بدانید که مصرف سیاه دانه یا روغن آن می تواند در کاهش درد معده و انقباض شکم بسیار مفید و خوب باشد. به همین دلیل اگر شما دچار ناراحتی معده هستید بهتره از این روغن استفاده کنید.

روغن سیاه دانه برای درمان اسهال

یکی دیگر از خواصی که این روغن دارد برای درمان اسهال است. زمانی که دچار این مشکل شدید می توانید از این روغن فوق العاده نهایت استفاده را ببرید. به یاد داشته باشید که برای بهبودی اسهال باید یک قاشق غذا خوری سیاه دانه آسیاب شده را با نصف استکان عصاره تره تیزک مخلوط کنید و در سه وعده بخورید.

درمان ناباروری

از دیگر خواص و مضرات روغن سیاه دانه می‌توان به درمان کردن ناباروری اشاره کرد. دانه‌های سیاه دانه به عنوان یک مکمل غذایی مورد بررسی قرار گرفته است و برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف دانه‌ها و یا رغن سیاه دانه در درمان برخی مشکلات ناباروری موثر است. ترکیبات موجود در سیاه دانه و روغن آن، نظیر آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاوونوئیدها به تنظیم سطح هورمون‌ها و بهبود عملکرد جنسی و همچنین تولید اسپرم در مردان و زنان کمک خواهد کرد.

خواص سیاه دانه برای مردان

ناباروری یکی از مشکلات بسیار مهم می باشد؛ که همیشه نسبت به رفع اون باید اقدام کنید. از این رو می تونید از روغن سیاه دانه استفاده کنید. مصرف این روغن باعث می شه کیفیت اسپرم در مردان بهبود پیدا کنه، و باعث بهبودی در اونها بشه. بهتره این رو به خاطر داشته باشید، که برای درمان این مشکل خیلی بهتر هستش روغن رو به طور مداوم مصرف کنید؛ با مصرف مداوم روغن سیاه دانه می تونید مشکل ناباروری خودتون رو به راحتی رفع کنید.

خواص روغن سیاه دانه برای درمان گوش درد

گوش درد یکی از انواع درد ها هستش که ممکنه به دلایلی ایجاد بشه. این نوع درد هم روش های زیادی برای درمان داره که می تونید از اون ها استفاده کنید؛ یکی از این روش ها که یک روش طبیعی به حساب میاد، استفاده از روغن سیاه دانه هستش. این روغن رو باید به مقدار کافی درون گوش خود بچکانید با همین روش می تونید گوش درد خودتون رو درمان کنید. قبل از استفاده از این روغن پیشنهاد میشه حتما با یک پزشک مشورت کنید.

خواص روغن سیاه دانه برای کبد

باید این نکته رو بدونید که کبد یکی از مهم ترین بخش ها در بدن همه ی ما هستش. این بخش مهم بدن ممکنه در برخی موارد دچار آسیب یا بیماری بشه به همین دلیل باید نسبت به درمان سریع اون اقدام کنید. روش های زیادی برای درمان بیماری های کبدی وجود داره اما یکی از روش های طبیعی که خیلی هم پیشنهاد میشه استفاده از روغن سیاه دانه هستش.

این روغن خواص و مزایای زیادی داره که یکی از اونها درمان و سم زدایی کبد هستش. این روغن می تونه خیلی سریع بیماری های کبدی شما رو از بین ببره به همین دلیل می تونید به راحتی از این روغن فوق العاده استفاده کنید.

خواص روغن سیاه دانه برای سینوزیت:

یکی از خواص بسیار خوب و عالی دیگه روغن سیاه دانه برای سینوزیت هستش. شما می تونید این روغن رو به راحتی برای درمان سینوزیت استفاده کنید  فقط کافی هستش مقداری از اون رو درون یک دستگاه بخور چکانده و استشمام کنید، این روغن باعث میشه التهابات، میکروب ها و باکتری ها از بین برن.

بهتره این نکته رو هم در نظر داشته باشید که می تونید روغن سیاه دانه رو با زیره سبز هم ترکیب کنید چرا که بخور این روغن با زیره سبز هم می تونه باکتری ها و التهابات رو از بین ببره و سینوزیت شما رو به راحت ترین شکل ممکن درمان کنه.

خواص روغن سیاه دانه برای قارچ پوستی:

 یکی از بیماری های پوستی که ممکن هر فردی به آن دچار شود قارچ پوستی می باشد؛ روش های زیادی برای درمان این نوع بیماری پوستی وجود داره اما همیشه روش های طبیعی پیشنهاد میشه چرا که این روش ها عوارض جانبی خیلی کمی دارن و تاثیر زیادی هم می تونند داشته باشن.

روغن سیاه دانه یکی از انواع روغن های طبیعی هستش که می تونید از اون برای درمان قارچ های پوستی استفاده کنید. به یاد داشته باشید اگر می خواید قارچ های پوستی خودتون رو به راحتی و در سریع ترین زمان ممکن از بین ببرید باید این روغن رو به طور مداوم و روزانه مصرف کنید.

آیا روغن سیاه دانه برای درمان سرطان خوب و مفید می باشد؟

سرطان یکی از انواع بیماری های خطرناک می باشد که هرساله افراد بسیاری به دلیل این بیماری جان خودشون رو از دست می دهند؛ بنابراین باید به دنبال راه حلی مناسب بود. روغن سیاه دانه به دلیل خواص و مواد معدنی و ویتامین هایی که داره می تونه برای درمان سرطان بی نظیر باشد. با مصرف مداوم این روغن می تونید سرطان رو درمان کنید؛ البته باید به پزشک متخصص هم مراجعه کنید و برای مصرف روغن سیاه دانه از او مشورت بگیرید.

آیا روغن سیاه دانه می تواند برای افسردگی خوب باشد؟

یکی از بیماری هایی که باید به سرعت به درمان آن بپردازید افسردگی می باشه. این بیماری می تونه ضربه های بسیاری به شما بزنه به همین دلیل مصرف مداوم روغن سیاه دانه به دلیل آنکه طبع گرمی داره می تونه بسیار خوب و مناسب باشد. با مصرف روزانه این روغن می تونید از آن انرژی لازم رو جهت فعالیت های روزانه خود بگیرید؛ زمانی که انرژی بیشتری در طول روز داشته باشید به انجام کار های مختلف علاقه مند می شوید و این موضوع می تونه جهت درمان افسردگی شما بسیار موثر باشه.

 

یک شیشه حاوی روغن سیاه دانه به همراه دانه های سیاه دانه

 

آیا مصرف روغن سیاه دانه برای روماتیسم پیشنهاد می شود؟

روغن سیاه دانه سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها و… می باشه. بسیاری از متخصصین طب سنتی و پزشکی مصرف این روغن رو پیشنهاد دادن؛ اگر می خواهید از خواص اون جهت درمان روماتیسم خود استفاده کنید لازمه قبل خواب یک استکان روغن سیاه دانه رو بر روی نواحی درد خود ماساژ بدید، سپس قسمت مورد نظر رو باید با یک تکه پارچه باند پیچی کرده و به مقدار کافی استراحت کنید. با مصرف مداوم روغن سیاه دانه می تونید انواع بیماری های خود رو مانند روماتیسم درمان کنید.

روغن سیاه دانه برای درمان حساسیت چه مزایایی دارد؟

روغن سیاه دانه رو می توان یک ماده ی فوق العاده در نظر گرفت. این روغن به دلیل خواص بسیاری که داره و همچنین تولید انتی هیستامین در بدن می تونه برای درمان حساسیت شما بسیار مفید باشد. به خاطر داشته باشید با مصرف مدوام و روزانه این روغن می تونید انواع حساسیت ها رو درمان کنید؛ ولی مشورت با متخصص یا پزشک هم بسیار لازمه. همچنین این روغن ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن رو تامین می کنه که به همین دلیل مصرف روغن سیاه دانه برای سلامتی شما بسیار پیشنهاد می شود.

طرز مصرف روغن سیاه دانه برای کاربردهای مختلف:

طریقه استفاده روغن سیاه دانه برای پوست:

روغن رو به صورت کامل تکان بدید و سه الی چهار قطره از اون رو روی پوستتون به حالت دورانی و ضربه ای ماساژ بدید. اجازه بدید پوستتون حدود یک ساعت چرب بمونه و پس از اون پوست رو با آب ولرم و یک پَن گیاهی شستشو بدید.

طریقه استفاده روغن سیاه دانه برای مو:

حدود 4 قطره از روغن سیاه دانه رو روی پوست سرتون بریزید و با نوک انگشتان روغن رو به تمام نقاط کف سرتون برسونید. یک ساعت اجازه بدید روی سرتون باقی بمونه و سپس به آرامی شستشو بدید. این عمل هم باعث تقویت ریشه مو و همچنین باعث جلوگیری از سفیدی زودرس موها میشه.

طریقه استفاده روغن سیاه دانه برای دردهای مفصلی:

حتماً حتماً روغن رو کاملاً تکان بدید و حدود پنج قطره روی مفصلی که درد میکنه بریزید و حدود پنج الی ده دقیقه ماساژ بدید تا کامل جذب بشه. این کار رو در روز حداقل یک بار و حداکثر دو بار انجام بدید. مخلوط کردن روغن زیتون با روغن سیاه دانه در زمان مصرف برای درمان دردهای مفصلی، باعث افزایش کارایی روغن سیاه دانه میشه.

طرز تهیه روغن سیاه دانه:

طرز تهیه روغن سیاه دانه این گونه است که  دانه های سیاه دانه ای که به صورت کامل بوجار و تمیز شده اند، داخل دستگاه پرس سرد ریخته میشه و  با استفاده از روش پرس و فشرده شدن روغن از گوشت و پوستِ دانه جدا میشه. این روغن مستقیماً میتونه داخل ظروف بسته بندی و آماده فروش بشه و نیازی و به تصفیه اون نیست.

موارد احتیاطی و عوارض روغن سیاه دانه:

مصرف روغن سیاه دانه به صورت خوراکی بایستی به شکل مقطعی باشه. چراکه ممکنه استفاده بیش از حد از اون باعث پیدایش بیماری های کلیوی بشه.

در مورد استفاده روغن سیاه دانه روی پوست اگر فرد پس از یک بار استفاده احساس کرد که پوست ملتهب و یا قرمز شده بهتره استفاده اون متوقف بشه و بدونید که به این روغن حساسیت دارید.

روغن سیاه دانه برای زنان باردار:

زنان باردار بایستی در مصرف سیاه دانه و روغن سیاه دانه بسیار محتاط عمل کنند و توصیه ما این هست که در این دوران از این روغن استفاده نشه.

از آنجایی که که روغن سیاه دانه فشار خون رو کاهش میده اگر مشکل بیماری فشار خون دارید توصیه میشه که حتماً قبل از استفاده از اون با پزشک مشورد بفرمایید.

از طرفی چون سیاه دانه یک آنتی اکسیدان قوی محسوب میشه، چنانچه تحت شیمی درمانی یا باقی درمان های بیماری سرطان هستید، بهتره بدونید ممکنه این روغن روی روند شیمی درمانی تاثیر بذاره  و اثرش رو کم کنه.

افراد با طبع فوق العاده گرم بهتره سیاه دانه و روغنش رو به صورت محدودتر استفاده کنند.

به طور کلی ، استفاده کوتاه مدت از 3 ماه یا کمتر هیچ عارضه جانبی جدی رو به همراه نخواهد داشت. با این حال ، در یک مطالعه ، مصرف 1 قاشق چای خوری روغن سیاه دانه در روز به مدت 8 هفته باعث تهوع و نفخ در برخی از شرکت کنندگان شد.

یکی از نگرانی های احتمالی اینه که روغن سیاه دانه ممکنه با داروهایی که از طریق مسیر سیتوکروم P450 پردازش می شن تداخل داشته باشه. داروهای متداول که ممکن هستند تحت تأثیر قرار بگیرند شامل وارفارین (کومادین) و مسدود کننده های بتا مانند متوپرولول (لوپرسور) هستند.

همچنین این نگرانی وجود داره که مصرف زیاد روغن سیاه دانه می تونه به کلیه های شما آسیب برسونه. در یک مورد گزارش شده، یک زن مبتلا به دیابت نوع 2 پس از مصرف روزانه 2-2.5 گرم کپسول سیاه دانه به مدت 6 روز به دلیل نارسایی حاد کلیه در بیمارستان بستری شد.

با این حال، سایر مطالعات تأثیر منفی بر سلامت کلیه نشان نداده اند. در حقیقت، برخی از مطالعات حتی نشان داده اند که روغن سیاه دانه بر عملکرد کلیه تأثیر محافظتی هم داره.

اگر در حال حاضر مشکلات کلیوی دارید ، توصیه می شه قبل از مصرف روغن سیاه دانه با پزشک خودتون مشورت کنید.

سرانجام ، به دلیل تحقیقات محدود ، زنان باردار یا شیرده نباید از روغن سیاه دانه استفاده کنند ، مگر در مقادیر کم به عنوان طعم دهنده غذا.

نکات طلایی روغن سیاه دانه:

حتماً متوجه شدید که روغن سیاه دانه خواص بسیار شگفت انگیز و متنوعی برای سلامتی انسان داره. در گذشته و همچنین طب اسلامی هم به استفاده از سیاه دانه تاکید بسیاری شده تا جایی پیامبر اکرم (ص) از آن به دوای همه دردها جز مرگ یاد کرده است. طلایی ترین نکته در مصرف روغن سیاه دانه، انتخاب این روغن به صورت اصیله. چرا که تمام خواص و مواردی که ازین روغن یاد میشه فقط و فقط در مورد روغن سیاه دانه اصل صحت داره.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *